لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

«قتل اغلب دست‌اندرکاران» انفجار آمیای آرژانتین به دست اسرائیل


ویرانه ساختمان هفت طبقه آمیا در بوئنوس آیرس
ویرانه ساختمان هفت طبقه آمیا در بوئنوس آیرس
یک سفیر سابق اسرائیل روز پنج‌شنبه، ۱۲ دی‌ماه، در مصاحبه‌ای برای نخستین بار از ترور «اغلب» دست‌اندرکاران انفجارهای مرگبار علیه یهودیان در بوئنوس آیرس آرژانتین خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سفیر سابق اسرائیل در بوئنوس آیرس در گفت‌وگویی با یک خبرگزاری یهودی اعلام کرده است که «اکثریت بزرگی از افراد مسئول» در انفجارهای بوئنوس آیرس به دست نیروهای اسرائیلی به قتل رسیده‌اند.

انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان بوئنوس آیرس با عنوان آمیا ۸۵ کشته و حدود ۳۰۰ زخمی بر جای گذاشت. دو سال پیشتر نیز انفجار خودرویی بمب‌گذاری‌شده در برابر سفارت اسرائیل در این شهر ۲۹ کشته بر جای گذاشته بود.

به دنبال وقوع انفجار آمیا، آرژانتین هشت تن از مقام‌های بلندپایه وقت جمهوری اسلامی از جمله اکبر هاشمی رفسنجانی، احمد وحیدی، علی فلاحیان و محسن رضایی را به عنوان متهمان اصلی این حادثه معرفی کرد و پلیس بین‌الملل نیز برای برخی از این افراد حکم جلب صادر کرد.

در حالی که آرژانتین بارها از ایران خواسته‌ است تا متهمان پرونده آمیا را تحویل دهد، جمهوری اسلامی همواره اتهام دست داشتن در حادثه آمیا را رد کرده‌ و بدون قبول این درخواست تنها از تیرماه سال ۹۰ اعلام کرد که آماده است با آرژانتین در خصوص این پرونده همکاری کند.

حال اسحاق آویران که سفارت اسرائیل در آرژانیتن را از سال ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۰ در دست داشت در این باره گفته است: «اکثریت بزرگی از افراد مسئول دیگر در این دنیا نیستند و ما خودمان این کار را کردیم.»

به نظر آقای آویران، هیچ یک از مقامات بلندپایه آرژانتینی از جمله دو رئیس جمهور اسبق این کشور «هیچ کاری برای ریشه‌یابی این تراژدی» نکرده‌اند.

در آرژانتین ۳۰۰ هزار یهودی زندگی می‌کنند که بزرگ‌ترین اجتماع یهودیان در آمریکای لاتین را تشکیل می‌دهند.
XS
SM
MD
LG