لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

پورمحمدی: اگر موسوی و کروبی محاکمه می‌شدند، دوباره کشمکش می‌شد


مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری در دولت حسن روحانی، در اظهار نظری که روز شنبه در روزنامه شرق منتشر شد اعلام کرد که حکومت جمهوری اسلامی برای جلوگیری از وقوع «کشمکش، درگیری و راهپیمایی» بیشتر از محاکمه رهبران جنبش سبز سر باز زده است.
آقای پورمحمدی در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، که روز پنج‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه، منتشر و روز شنبه در روزنامه شرق بازنشر شده افزوده است که در حال حاضر «نظام» تشخيص داده «تا اين افراد در محدوديت باشند».
با وجود اين اظهارات، وزير دادگستری در این مصاحبه گفته است که «ما از هيچ چيز نمی‌ترسيم»، اما در عين حال اشاره کرده است که «بايد توجه داشت که در جايی زندگی می‌کنيم که تمام قطب‌های قدرت اعمال ما را نشانه گرفته‌اند».
مصطفی پورمحمدی بدون توضيح و ارائه جزئيات افزوده است: «برخی از تصميمات محصول تفکر جمعی در حوزه تصميم‌گيران اصلی نظام بوده و در هر زمينه‌ای گزينه‌های مختلفی برای تصميم‌گيری وجود دارد.»
ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتیجه انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸، هستند که از زمستان ۸۹ در منزل خود يا ساختمان‌های ويژه وزارت اطلاعات حبس شده‌اند. زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی نيز همراه او محبوس است.
مقام‌های قضايی و سياسی ايران اذعان کرده‌اند که حبس اين افراد بدون برگزاری و حکم دادگاه بوده است.

حسن روحانی، رئيس جمهور، سيد محمود علوی، وزير اطلاعات، و تعدادی ديگر از مسئولان ارشد دولت که در سال جاری اين مسئوليت‌ها را در اختيار گرفته‌اند، بارها گفته‌اند که رفع حصر رهبران معترضان و آزادی زندانيان سياسی را در دستور کار خود دارند.
اما وزير اطلاعات در آخرين اظهارنظر خود در اين رابطه به روزنامه شرق گفته است که مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری، بيشتر از او در جريان اين موضوع است و خودش «در جريان جزئيات» نيست.
آقای پورمحمدی هم «مصلحت کشور» را به عنوان «عاملی تعيين‌کننده در تصميم‌گيری‌های کلان» توصيف کرده و با اشاره به رهبران معترضان گفته است: «مصلحت کشور اقتضا نمی‌کرد که مجازات اين افراد اعمال شود، چرا که ممکن بود باعث زندانی يا کشته شدن و همچنين راهپيمايی‌ها و کشمکش‌های جديدی می‌بوديم.»
به گفته وزير دادگستری، «مهم آن است که کشور ما توانست با تدبيری مناسب از اين فتنه‌ها عبور کند».
علی خامنه‌ای، رهبر، و تعدادی از مسئولان نزديک به او در جمهوری اسلامی با نامگذاری اعتراضات به نتیجه انتخابات ۸۸ به عنوان «فتنه»، رهبران این اعتراضات را نيز «سران فتنه» خطاب می‌کنند.

علی مطهری، نماينده تهران در مجلس شورای اسلامی، در ماه‌های اخير بارها خواستار محاکمه همزمان ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور سابق، شده و از رئيس قوه قضائيه انتقاد کرده است که چرا پس از چهار سال سخن گفتن درباره فتنه به آن پايان نداده است.
آقای مطهری همچنين در واکنش به سخنان احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، که گفته بود «نظام به سران فتنه منت گذاشته که زنده هستند»، او را به «ترس از محاکمه علنی» رهبران معترضان متهم کرده است.
پیشتر غلامحسين محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائيه و دادستان کل کشور، نیز با تکذيب برگزاری دادگاه برای رهبران معترضان گفته بود: «اگر موضوع رسيدگی [به اتهامات آقايان موسوی و کروبی] مطرح است که از همان اول نوعی رسيدگی صورت گرفته، اما اگر مقصود شما تشکيل پرونده و برنامه‌ريزی برای دادگاه است، بايد بگويم خير، چنين چيزی نيست.»
XS
SM
MD
LG