لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۷

اوباما از ایران خواست سعید عابدینی را آزاد کند


باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، برای نخستین بار در یک سخنرانی عمومی از مقام‌های ایران خواست تا سعید عابدینی، کشیش ایرانی-آمریکایی زندانی در ایران را آزاد کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا این موضوع را ۱۷ بهمن ماه در مراسم سالیانه‌ای که نخستین پنچ‌شنبه ماه فوریه برگزار می‌شود مطرح کرد.

آقای اوباما در این مراسم گفته است «ما برای کشیش سعید عابدینی دعا می‌کنیم. او بیش از ۱۸ ماه است که در ایران زندانی‌ است. او به هشت سال زندان به خاطر عقایدش به مسیحیت محکوم شده است. ما همچنان برای آزادی او تلاش می‌کنیم و از مقام‌های ایران می‌خواهیم که او را آزاد کنند تا بتواند به آغوش گرم خانواده خود باز گردد.»

این نخستین بار است که رئیس‌جمهوری آمریکا مستقیما از آقای عابدینی نام برده و در مراسمی همگانی خواستار آزادی او می‌شود.

دو روز پیش از آن معاون وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای از مقام‌های ایرانی خواسته بود تا زندانیان سیاسی، از جمله میرحسین موسوی و مهدی کروبی و کسانی مانند سعید عابدینی، امیر حکمتی -دیگر شهروند آمریکایی زندانی در ایران- را آزاد کنند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران یک روز پس از انتشار این بیانیه گفته بود «زیاده‌خواهی‌ها و توهمات جایگاهی در مذاکرات ندارد».

طی ماه‌های گذشته مقام‌های دیگر آمریکا نیز خواست‌های مشابهی را مطرح کرده‌اند.

علاوه بر مقام‌های دولتی، مجلس نمایندگان ایالات متحده نیز در آبان ماه گذشته در قطعنامه‌ای که تمامی اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به آن رای مثبت داده بودند بازداشت سعید عابدینی را نمونه‌ای از نقض حقوق بشر در ایران خوانده و از دولت آن کشور خواسته بود برای آزادی او تلاش کند.

سعید عابدینی نوکیش‌ مسیحی‌‌ است که مهرماه ۱۳۹۱ در ایران بازداشت و پس از آن به اتهام «تشکیل و راه‌اندازی کلیساهای خانگی به قصد بر هم زدن امنیت ملی»، به هشت سال زندان محکوم شد.

خانواده آقای عابدینی می‌گویند که او برای «دیدار با خانواده و تاسیس یک پرورشگاه» به ایران رفته بود و هدف دیگری از سفر خود نداشت.

آقای اوباما در مراسم روز پنج‌شنبه در عین حال آزادی کنت به، فعال مذهبی که در کره شمالی بازداشت شده را نیز خواستار شد.
XS
SM
MD
LG