لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

اعتراض شدید ایران به اظهارات وزیر خارجه بحرین


وزارت امور خارجه ایران، کاردار بحرین را برای ابلاغ اعتراض شدید تهران به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه بحرین، احضار کرد. وزیر امور خارجه بحرین، خواستار صبر مردم ایران در مقابل «ظلم» شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، پنجشنبه ۲۴ بهمن، درباره اظهارات وزیر امور خارجه بحرین گفت: «این گونه اظهارات نشان از سردرگمی مسئولین بحرینی در مواجهه با مطالبات مشروع مردم مظلوم بحرین دارد.»

او افزود: «طی احضار کاردار از سوی رئیس اداره خلیج فارس به ایشان خاطرنشان شد دولت بحرین به جای اتکا به نیروهای خارجی و رو آوردن به رویکردهای امنیتی و طایفه‌گرایانه، خواسته‌های مردم کشورش را محقق سازد.»

شیخ خالد بن احمد آل خلیفه وزیر امور خارجه بحرین، چهارشنبه در حساب خود در سایت توئیتر نوشته بود: «خامنه‌ای از مردم بحرین می‌خواهد پایداری کند و آنها را نیرومند توصیف می‌کند، متشکرم، ما در مقابل تو پایداری می‌کنیم تا قضای خدا نازل شود.»

وزیر امور خارجه بحرین در توئیت دیگری از مردم ایران خواست در مقابل «ظلم، مصادره حقوقش، سیاست‌های گرسنه نگاه داشتن و ریخت و پاش اموالشان نزد تروریست‌ها در همه جا» پایداری کنند.

این سخنان وزیر امور خارجه بحرین در پاسخ به سخنانی است که به نقل از آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران درباره اوضاع بحرین مطرح شده که در سایت‌های اپوزیسیون این کشور منعکس شده است.

بنا بر گزارش‌های سایت‌های وابسته به اپوزیسیون بحرین از جمله سایت جابر البلوشی، آیت الله خامنه‌ای اخیرا دیدارهایی با گروه‌هایی از تابعیت‌های مختلف از جمله بحرین، یمن، عربستان سعودی، ترکیه و کشمیری داشته است.

بنا بر این گزارش‌ها، رهبر جمهوری اسلامی ایران در این دیدار خطاب به بحرینی‌های حاضر گفته است: «خداوند به شما و پایداریتان برکت دهد. انصافا مردم بحرین ثابت کرند که نیرومند و دارای اندیشه‌ای وسیع هستند چرا که با وجود مقابله همگان با آنها، پایداری از خود نشان دادند.»

آیت الله خامنه‌ای برپایه گزارش این رسانه‌ها افزوده است: «تنها راه حل و فصل مساله بحرین صبر و پایداری است.»

گروه «جریان وفای اسلامی» که شماری از اعضایش از گروه‌های اپوزیسیون بحرین است نیز اعلام کرد به همراه هیئتی از «ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه» در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی ایران، حضور داشتند.

به گزارش روزنامه بحرینی «الانباء»، نبیل یعقوب مشاور امور اطلاع رسانی پادشاه بحرین، سخان آیت‌الله خامنه‌ای را «دخالتی آشکار» در امور داخلی ایت کشور دانسته است.

او رهبر جمهوری اسلامی ایران را به تشویق به خرابکاری در بحرین متهم کرد و گفت: «رهبر ایران از خرابکاران می‌خواهد پایدار باشند.»

بحرین از حدود سه سال پیش شاهد اعتراض‌های اکثریت شیعیانی است که خواستار برقرار نظام پادشاهی مشروطه هستند. دولت بحرین که آن را اقلیت سنی مذهب اداره می‌کند، برای پایان بخشیدن به حضور خیابانی معترضان، از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس کمک گرفت.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و کویت، نیروهای نظامی خود را به بحرین گسیل کردند. این نیرو‌ها در مرز‌ها و در مقابل ساختمان‌های مهم حکومتی مستقر شدند و نیروهای امنیتی بحرین، به معترضان که محل اصلی حضورشان میدان مروارید منامه بود، یورش بردند.

در آن حادثه، نزدیک به ۴۰ نفر کشته و صد‌ها نفر بازداشت شدند. اما اعتراض‌های شیعیان بحرینی به صورت تظاهرات خیابانی و جنگ و گریز جوانان در برخی مناطق با نیروهای پلیس همچنان ادامه دارد. درگیری پلیس با معترضان تاکنون در مجموع، بیش از ۸۰ کشته برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG