لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

روزنامه «آسمان» توقیف و مدیرمسئول آن روانه زندان اوین شد


صفحه نخست آخرین شماره روزنامه آسمان- اول اسفند
صفحه نخست آخرین شماره روزنامه آسمان- اول اسفند
در حالی که دادسرای فرهنگ و رسانه در ایران روز پنج‌شنبه، اول اسفند، حکم به توقیف روزنامه تازه منتشرشده «آسمان» داد٬ گزارش‌ها حاکی است که عباس بزرگمهر٬ مدیرمسئول این روزنامه نیز بازداشت و به زندان اوین منقل شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ عباس بزرگمهر با اعلام جرم سرپرست دادسرای فرهنگ و رسانه٬ برای ارائه پاره‌ای از توضیحات به دادسرا مراجعه کرده و به زندان اوین منتقل شده است.

نوشاد عمادی از دوستان عباس بزرگمهر به ایسنا گفته است: «برای آقای بزرگمهر قرار وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی صادر شده بود که به علت پایان وقت اداری٬ قرار دادن وثیقه به صبح شنبه موکول شد و آقای بزرگمهر به زندان اوین منتقل شدند.»

روزنامه آسمان که تنها کمتر از یک هفته مجال انتشار پیدا کرد، در دو روز اخیر با موجی از حملات محافظه‌کاران نزدیک به حکومت ایران مواجه شده بود که خواستار توقیف آن بودند.

این روزنامه در شماره روز سه‌شنبه، ۲۹ بهمن، اظهارات هرمیداس باوند، استاد علوم سیاسی، را منتشر کرده بود که در جایی از آن از مجازات قصاص به عنوان مجازاتی «غیرانسانی» نام برده شده است.

اظهارات هرمیداس باوند که باعث توقیف روزنامه آسمان شده است.
اظهارات هرمیداس باوند که باعث توقیف روزنامه آسمان شده است.
اما محافظه‌کاران و رسانه‌های آنان مانند خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، گردانندگان روزنامه آسمان را به «تضعیف ارزش‌های اسلامی» و «قداست‌شکنی» متهم کردند.

با این حال عباس بزرگمهر، مدیرمسئول روزنامه آسمان، روز چهارشنبه گفته بود که اظهارات آقای باوند درباره مجازات قصاص قبل از انتشار حذف شده بود، اما به دلایل فنی این حذف اعمال نشده است.

محمد قوچانی، سردبیر این روزنامه نیز سخنان آقای بزرگمهر را تایید کرده و به خبرگزاری مهر گفته است: «ما برای این گونه احکام فقهی و ارزش‌های دینی احترام قائل هستیم و این عبارت "حکم غیرانسانی قصاص" هم قرار نبود چاپ شود، اما متاسفانه در لحظات آخر دقت لازم صورت نگرفت و این اشتباه رخ داد.»

آسمان پیش از این به صورت هفتگی چاپ می‌شد، اما با تغییر امتیاز آن از روز ۲۶ بهمن در قالب روزنامه انتشار یافت.

این روزنامه از سیاست‌های حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، حمایت می‌کرد. در دوران کوتاه ریاست جمهوری حسن روحانی روزنامه اصلاح‌طلب «بهار» نیز با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده است که دلیل آن انتشار مطلبی درباره جانشینی پیامبر اسلام بود که بیان می‌کرد «خلافت امری انتصابی نیست و جانشین سیاسی رسول خدا باید توسط مردم انتخاب شود».
XS
SM
MD
LG