لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

جسد رضا براتی، پناهجوی ۲۳ ساله، از پاپوآ به ایران مسترد می‌شود


عکس متعلق به نجات پناهجویانی است که از اندونزی عازم استرالیا بودند اما در میانه راه قایق‌شان غرق شد
عکس متعلق به نجات پناهجویانی است که از اندونزی عازم استرالیا بودند اما در میانه راه قایق‌شان غرق شد
جسد پناهجوی ایرانی که در جریان درگیری در بازداشتگاه پناهجویان در پاپوآ گینه نو کشته شد، به ایران بازگردانده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، نام ایرانی کشته شده رضا براتی است و ۲۳ سال سن داشته است.

اسکات موریسون، وزیر مهاجرت و حفاظت از مرزهای استرالیا، اعلام کرده است که بنا به درخواست خانواده براتی، جسد این پناهجوی کشته‌شده پس از انجام کالبدشکافی در کشور پاپوآ گینه نو، به ایران بازگردانده خواهد شد.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سفارت استرالیا در خاک پاپوآ گینه نو مراتب ناراحتی دولت متبوعش از وقوع این حادثه را ابراز کرده و گفته است که دولت استرالیا با خانواده قربانی عمیقا همدردی می‌کند.

وزارت امور خارجه ایران پیشتر سفیر استرالیا را احضار و نسبت به «بدرفتاری و اعمال خشونت» این دولت علیه پناهجویان اعتراض کرده بود.

آقای براتی شب دوشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه، در پی اغتشاش در بازداشتگاه پناهجویان به زمین افتاد و سرش آسیب دید و سپس درگذشت.

آن‌ طور که خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش می‌کند، در این شب صد‌ها پناهجو به قصد فرار به سمت سیم‌خاردارهای اطراف بازداشتگاه هجوم می‌برند و در نتیجه آشوب برپا شده، آقای براتی به زمین می‌افتد و از ناحیه سر دچار آسیب شود.

این در حالی است که چندین روزنامه استرالیایی روز جمعه، دوم اسفندماه، خبر دادند که «احتمال دارد» آقای براتی در حالی که بی‌دفاع روی زمین افتاده زیر پای ماموران حفاظت مانده و از ناحیه سر دچار جراحت جدی شده باشد.

این روزنامه‌ها همچنین با یک نگهبان استرالیایی که نامش فاش نشده، گفت‌وگو کرده‌اند و او مامورانی را که به تازگی از نواحی اطراف استخدام شده‌اند متهم کرده که «دیوانه‌وار» به رضا براتی حمله کرده‌اند.

به گفته اسکات موریسون، وزیر مهاجرت استرالیا، دولت پاپوآ گینه نو در حال تحقیق در این زمینه است و دولت استرالیا نیز به شکلی جداگانه مشغول بررسی نقش ماموران حفاظتی در این اتفاق است.

هویت آقای براتی روز جمعه، دوم اسفندماه، توسط آقای موریسون فاش شد. موریسون هیچ اطلاعاتی مبنی بر این که چرا آقای براتی ایران را ترک کرده و این که آیا با پرونده پناهجویی او موافقت شده یا نه، نداده است.

این بازداشتگاه در جزیره بسیار کوچکی (با ۵۰ هزار نفر جمعیت) به نام مانوس (کوچک‌ترین شهرستان کشور پاپوآ گینه نو، در شمال استرالیا) واقع شده است.

استرالیا مسئولیت کنترل بازداشتگاه‌های پناهجویان که در کشور پاپوآ گینه نو واقع شده را برعهده دارد.

پناهجویانی که اغلب از خاورمیانه و پس از تحمل یک سفر دریایی طولانی از اندونزی وارد آب‌های استرالیا می‌شوند، به دو جزیره مانوس و نائورو در شمال استرالیا فرستاده می‌شوند و در بازداشتگاه‌ها می‌مانند تا به پرونده پناهجویی آن‌ها رسیدگی شود.

اتفاقات دوشنبه شب در بازداشتگاه مانوس، سبب شد تا دولت استرالیا برای تعطیلی این بازداشتگاه تحت فشار قرار گیرد، با این همه دولت استرالیا همچنان مصر است که این بازداشتگاه‌ها برقرار باقی بمانند، چرا که جلو مهاجرت گسترده به این کشور را می‌گیرند.

نزدیک به ۱۳۰۰ پناهجو در بازداشتگاه پناهجویان مانوس نگه‌داری می‌شوند و اغلب آنها اهل کشورهایی چون افغانستان، ایران، عراق، سودان، لبنان، پاکستان، سوریه و سومالی هستند.
XS
SM
MD
LG