لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۸

موج «استعفای اجباری و اخراج» در فوتبال و فوتسال زنان ایران


گفتگوی سپ بلاتر رییس فیفا با شهرزاد مظفر
گفتگوی سپ بلاتر رییس فیفا با شهرزاد مظفر
فضای فوتبال و فوتسال زنان ایران، بیستمین روز ناآرامی‌های بی‌سابقه‌اش را سپری می‌کند. از استعفای اجباری چهره‌های سرشناس گرفته تا اخراج عوامل، تصفیه نیروها در این دو رشته پرطرفدار ورزش زنان ادامه دارد.

بعد از استعفای شهرزاد مظفر سرمربی تیم ملی فوتسال زنان، در تازه‌ترین اتفاق، رادیوفردا مطلع شده است که چند نفر از نیروهای کلیدی معاونت بانوان فدراسیون فوتبال نیز با نامه محرمانه حراست وزارت ورزش، اخراج شده‌اند. از جمله این افراد می‌توان به فاطمه علیپور مسئول کمیته مسابقات بانوان و غزال سرشار ناظر داوری اشاره کرد.

فهرستی شامل ۶۷ نفر که دربرگیرنده بازیکن، مربی، داور، سرپرست و مسئول در فوتبال و فوتسال زنان است، به تدریج باید از این دو رشته ورزشی کنار بروند. برخی متأهل هستند و دارای فرزند. اعلام غیر رسمی این نکته که آنها «مشکل حراستی» دارند، باعث شده اعضای خانواده و همسران‌شان تصمیم بگیرند روز شنبه با حضور در دفتر رباب شهریان معاون امور بانوان وزارت ورزش، خواستار پاسخگویی او شوند.

اخراج‌ها و استعفاها، همزمان شد با ماجرای پر ابهام محرومیت بازیکنان دو جنسیتی. موضوعی که فریده شجاعی نایب رئیس فدراسیون فوتبال ایران تکذیب کرد و گفت از حضور این بازیکنان بی‌اطلاع است و حتی نمی‌داند چه کسانی محروم هستند. از طرفی طبق اطلاع رادیوفردا، فیفا اصلاً نامه‌ای مبنی بر محرومیت بازیکنان، به فدراسیون ایران ارسال نکرده.

برخی صفحات خارجی پربیننده فوتبالی در فیسبوک، مطالبی درباره «حضور مردان در تیم زنان ایران» درج کرده‌ و منبع خبر خود را نیز فیفا عنوان کردند. برخی بازیکنان زن می‌گویند این اطلاعات غیر واقعی از ایران ارسال شده تا بستر لازم برای محدودتر شدن دو رشته پر طرفدار فوتبال و فوتسال زنان مهیا شود. عکسی نیز منتشر شده‌ که به وضوح مشخص است با استفاده از ساده‌ترین روش‌های فتوشاپی، صورت و اندام برخی اعضای تیم بانوان ایران را تغییر داده‌اند.

شهرزاد مظفر مدرس فیفا که به عنوان سرمربی تیم ملی موفق شد بهترین نتیجه تاریخ فوتبال و فوتسال زنان ایران را با کسب مدال نقره آسیا رقم بزند، در حالی از سمت خود کنار گذاشته شده که فدراسیون فوتبال، موافق برکناری او نبود. این فدراسیون حتی حاضر نشد از واژه استعفا استفاده کند و در سایت خود، صرفاً نوشت: «پس از پیشنهاد امور بانوان و موافقت کمیته فنی و توسعه، شهناز یاری به عنوان سرمربی موقت تیم ملی معرفی شد.»

مصاحبه‌های متناقض دکتر هاشمیان مسئول کمیته پزشکی با سایت‌هایی غیر از رسانه رسمی فدراسیون فوتبال نیز حائز اهمیت است. او از سوی رسانه‌های ورزشی، به خاطر اهمال و مدارا درباره فوتبالیست‌های مرد دوپینگی تیم‌های متمول در مظان اتهام بوده. البته همواره این موضوع را تکذیب کرده.

آقای هاشمیان، قاطعیتی که در قضیه مشهور به "jack 3d" و چند ماجرای جنجالی دیگر فوتبال مردان دریغ کرده را در فوتبال و فوتسال زنان اعمال می‌کند و در این باره حاضر به پاسخگویی به مسئولین فدراسیون فوتبال نیست. عجیب‌تر اینکه هرگاه قرار است تغییر و تحولی در فوتبال و فوتسال زنان رخ بدهد، ابتدا مصاحبه‌هایی از آقای هاشمیان درباره بازیکنان دوجنسیتی منتشر می‌شود!

صفحه فوتسال بانوان ایران در فیسبوک در شرح این عکس نوشته: نمی‌توانیم با هم دست بدهیم، اما می‌توانیم برای هم دست بزنیم
صفحه فوتسال بانوان ایران در فیسبوک در شرح این عکس نوشته: نمی‌توانیم با هم دست بدهیم، اما می‌توانیم برای هم دست بزنیم

در ادامه، رادیوفردا مروری کرده است بر روند اتفاقات به هم پیوسته فوتبال و زنان ایران که از دهم بهمن آغاز شد.
۱۰ بهمن: فدراسیون فوتبال اعلام کرد تمرینات تیم ملی فوتسال از ۱۲ بهمن به مدت سه روز و زیر نظر شهرزاد مظفر برپا می‌شود. این اولین اردوی تدارکاتی پس از جام جهانی کوچک در اسپانیاست.

۱۲ بهمن: احمد هاشمیان به سایت فدراسیون فوتبال گفت: با باشگاه‌هایی که فاقد گواهی پزشکی تعیین جنسیت بانوان باشند، برخورد انضباطی خواهد شد. ضمناً نمایندگان کمیته پزشکی به صورت سرزده و با حکم رسمی در باشگاه‌ها حضور خواهند یافت تا نسبت به موضوع تعیین جنسیت، اقدامات لازم را انجام دهند.

۱۲ بهمن: شهیندخت مولاوردی معاون رئیس‌جمهور در امور خانواده و زنان از فرشته کریمی یکی از ۱۰ فوتسالیست برتر جهان تجلیل کرد. کریمی نیز گفت: از شهرزاد مظفر سپاسگزارم و امیدوارم با حمایت مسئولان، این وضعیت همچنان حفظ شود.

۱۳ بهمن: شهرزاد مظفر گفت: تمرینات تیم ملی فوتسال آغاز شده. طاهره مهدی پور، بهناز خیاط، فرزانه توسلی، سپیده زرین‌راد، نیلوفر اردلان، فرشته کریمی، پریا نوروزی، نسترن مقیمی، نغمه مرادی، نسیمه سادات غلامی، سهیلا ملمولی، فهیمه زارعی، سارا شیربیگی، فاطمه اعتدادی، یلدا تاجیکی‌نژاد، شهین افلاکی ، عذار افتخاری و سحر پاپی حاضرین در اردو هستند.

۱۴ بهمن: احمد هاشمیان با تاکید بر «حساسیت‌های اعتقادی، اخلاقی در ایران اسلامی» از مجازات‌های سنگین برای افراد و باشگاه‌های متخطی از دستورالعمل تعیین جنسیت بانوان خبرداد.
۱۵ بهمن: هاشمیان با اعلام خبر محرومیت هفت بازیکن گفت: در صورتی که مشکلات خود را از طریق جراحی حل کرده و صلاحیت لازم را احراز کنند، امکان فعالیت در فوتبال و فوتسال را خواهند داشت.

۱۶ بهمن: ایرنا خبر استعفای شهرزاد مظفر را منتشر کرد. مظفر در این باره به فارس نیوز گفت: شغل سرمربیگری حباب روی آب است، یک روز هست و یک روز نیست. او در پاسخ به این سؤال که استعفایش به خاطر پیشنهاد جدیدی از کشورهای دیگر بوده، گفت: پیشنهاد جدی ندارم و دلیل استعفایم هم این نیست.

۱۶ بهمن: نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال می‌گوید از استعفای سرمربی فوتسال غافلگیر شده. فریده شجاعی به ایسنا گفت: در جریان نیستم که علت استعفای مظفر چیست. انتظار نداشتیم که یکباره برود. هیچ اختلافی بین ما نبوده و فدراسیون هم دوست ندارد مربیان خوبش را از دست بدهد.
۱۸ بهمن: فریده شجاعی می‌گوید از محرومیت هفت بازیکن به دلیل مسائل جنسیتی بی‌خبر است. او گفت: ما نه بازیکنی را شناسایی ‌کرده‌ایم و نه بازیکنی محروم بوده. کمیته‌ پزشکی چیزی را به ما اعلام نکرده‌. حتی به آقای کفاشیان گفتم که هاشمیان از کجا این صحبت‌ها را می‌گوید که ما اطلاعی نداریم!

۱۸ بهمن: هاشمیان با بیان اینکه از سه سال پیش تاکنون چند بازیکن فوتبال و فوتسال محروم شده‌اند، گفت: در سال اول از فیفا استعلام گرفتیم که فیفا گفت دستورالعملی ندارد. بنابراین خودمان آن را دنبال کردیم! نکته جالب این است که فیفا فقط یک سال است این موضوع را در دستور کار قرار داده.

۲۱ بهمن: برخی رسانه‌های مرتبط با جناح اصولگرایان که اخبار «بازیکنان دو جنسیتی» را مشتاقانه پیگیری و درج می‌کنند، خبر مهاجرت فریده شجاعی به آمریکا را منتشر کردند. اما او چنین قصدی ندارد! گفته می‌شود این خبرها، زمینه‌چینی برای استعفای اجباری شجاعی و انتصاب پروانه نظرعلی دوست صمیمی رباب شهریان است.

۲۵ بهمن: ستاره تیم فوتسال بانوان می‌گوید با رفتن مظفر از تیم ملی ممکن است نتوانیم موفقیت‌های قبلی را تکرار کنیم. فرشته کریمی گفت: از رفتن خانم مظفر بسیار ناراحت شدم. واقعا حیف است. مظفر علم فوتبال بالایی دارد و نبودش آسیب زیادی به ما خواهد زد.

۲۵ بهمن: دور جدید تمرینات تیم ملی فوتبال بانوان لغو شد. سرمربیگری تیم ملی فوتبال به عهده مریم ایراندوست است. گفته می‌شود زمینه برکناری یا استعفای او نیز فراهم شده.

۲۶ بهمن: مریم ایراندوست سرمربی تیم ملی که سرمربی و بازیکن ملوان بندرانزلی هم هست، می‌گوید: اگر بخواهند از تیم ملی انصراف می‌دهم. اتفاقاً تصمیم گرفته بودم در فینال جام حذفی خداحافظی کنم اما حالا انگیزه پیدا کردم تا یک سال دیگر هم بازی کنم!

۲۸ بهمن: مریم ایراندوست درباره منتفی شدن اردوی تیم ملی به ایسنا گفت: قرار بود در ماه، سه اردو داشته باشیم اما گفتند نمی‌توانیم این تعداد اردو را برگزار کنیم. در نهایت قرار شد هر ماه یک اردو داشته باشیم اما این اردو هم لغو شد. من در جریان نیستم که دلیل اصلی منتفی شدن اردوی تیم ملی چیست!

اول اسفند: تعدادی از اعضای کلیدی معاونت فوتبال بانوان، از جمله فاطمه علیپور و غزال سرشار با نامه محرمانه حراست وزارت ورزش، از سمت خود برکنار شدند.
XS
SM
MD
LG