لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

لاوروف: بر سیاست عدم دخالت در اوکراین تاکید داریم


در حالی‌که در روزهای گذشته مقام‌های روس با لحنی تند به موضوع اوکراین و رخدادهای آن اشاره کرده بودند، وزیر خارجه روسیه می‌گوید دولت او بر سیاست عدم مداخله در مسائل داخلی اوکراین تاکید دارد.

از سوی دیگر کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز بر روابط مستحکمی که میان اوکراین و روسیه همیشه وجود داشته و «حفظ» آن تاکید کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این تازه‌ترین اظهارات مقام‌های سیاسی در دو سوی اختلافات داخلی اوکراین حاکی از تلاش‌ها برای «نرم‌تر کردن» لحنی است که اخیرا به شدت تند شده است.

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که در همان روز -ششم اسفند ماه- الکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهوری موقت آن کشور در مورد «علائم جدایی‌طلبی» هشدار داده بود.

او این سخنان را در پی تظاهرات در شبه‌جزیره کریمه با اکثریت روس‌زبان علیه دولت موقت گفت و مقام‌های مختلف اوکراین را فراخواند تا در خصوص این ناآرامی‌ها گفت‌و‌گو کنند.

در این مدت رسانه‌های روسیه و برخی مقام‌های آن کشور نیز به رهبران جدید اوکراین تاخته و آنها را افرادی ملی‌گرا معرفی کرده‌اند.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد اوکراین گفته است آن کشور «نباید مجبور شود که بین غرب و روسیه یکی را انتخاب کند».

به گفته لاوروف مسکو «علاقه‌مند است که اوکراین بخشی از خانواده اروپایی، به معنی واقعی کلمه، شود» و «سوق دادن آن کشور به سوی انتخاب (یکی از دو طرف) بسیار خطرناک و غیرسازنده است».

جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه‌شنبه گفت رخدادهای اوکراین «بازی باخت باخت نیست و جنگ غرب علیه شرق مطرح نیست».

وزیر خارجه آمریکا افزوده است که این با مردم آن کشور است که در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.

خانم اشتون نیز تاکید کرده است که اتحادیه اروپا «برای آینده پیشنهادهایی برای حمایت و نه دخالت خواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری فرانسه این مقام ارشد اتحادیه اروپا در عین حال هیچ اشاره مستقیمی به کمک مالی به کی‌یف نکرده و گفته است صندوق بین‌المللی پول «بسیار مشتاق» است تا با دولت آینده دیدار کند.

دولت اوکراین با مشکلات جدی مالی و کسری بودجه روبه‌رو است. از جمله مسائل مهمی که پیدا کردن راه‌حلی برای آن به بالا گرفتن تنش‌ها و اعتراضاتی انجامید که ده‌ها کشته برجای گذاشته است.

از یک سو دولت برکنار شده ویکتور یانوکوویچ، می‌خواست کمک هنگفتی از روسیه بگیرد از سوی دیگر مخالفان او هوادار نزدیک شدن به اتحادیه اروپا و حمایت آن نهاد بودند.

این اعتراضات، مخالفان سیاسی اوکراین را نیز در برابر هم قرار داد که رسانه‌ها از آنها با عنوان‌های هواداران روسیه و در طرف دیگر هوادران اروپا نام می‌برند.
XS
SM
MD
LG