لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

گاز ايران از «تابستان» به عراق صادر می‌شود


پارس جنوبی
پارس جنوبی
معاون وزير نفت ايران می‌گويد که صادرات گاز ايران از تابستان سال آينده به عراق آغاز می‌شود.

حميدرضا عراقی سه‌شنبه ۱۳ اسفندماه در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرد که صادرات گاز از تابستان سال ۹۳ به صورت محدود، روزانه به ميزان ۳ تا ۴ ميليون مترمکعب گاز، به عراق آغاز خواهد شد.

ايران و عراق دو قرارداد صادرات گاز از دو مسير مختلف دارند. ايران اميدوار است که با راه‌اندازی فازهای جديد ميدان پارس جنوبی، پتانسيل صادرات گاز به کشورهای ديگر را داشته باشد.

ايران هم‌اکنون تنها سالانه حدود ۸ ميليارد متر مکعب گاز به ترکيه صادر می‌کند. ايران مقدار اندکی گاز خود را با برق ارمنستان تهاتر می‌کند و قرارداد معاوضه گاز با جمهوری آذربايجان به ميزان يک ميليون متر مکعب در روز دارد.

عراقی در ادامه گفته است که صادرات گاز ايران به عراق در قالب سه فاز انجام خواهد شد.
قرارداد صادرات گاز ايران به عراق ٣٠ تير ميان دو کشور به امضا رسيد و بر اساس آن در گام نهايی روزانه ٢٥ ميليون مترمکعب گاز از طريق خط لوله اول (ايلام)، به نيروگاه های صدر، بغداد و المنصوريه در عراق ارسال خواهد شد.

خط لوله دوم انتقال گاز ايران به عراق نيز با ظرفيت ۲۰ ميليون متر مکعب در روز از خرمشهر به بصره کشيده خواهد شد و در مجموع با اجرای اين دو قرارداد حدود ٤٠ تا ٤٥ ميليون مترمکعب گاز طبيعی ايران به اين کشور همسايه صادر خواهد شد.

درباره فازهای بعدی صادرات گاز ايران به عراق، معاون وزير نفت گفت که قطعا اجرای فاز دوم و سوم صادرات گاز به عراق زمان بر است، زيرا برای تکميل اين فازها بايد نزديک به ۳۰۰ کيلومتر خطوط لوله و تاسيسات گازی احداث شود.

برخی فازهای جديد پارس جنوبی شامل فازهای ۱۲، ۱۵ تا ۱۸ پارس جنوبی بالای ۸۰ درصد پيشرفت داشته اند.

ايران ۱۲ اسفندماه آغاز به توليد زودهنگام گاز از فاز ۱۲ پارس جنوبی کرد. وزارت نفت اميدوار است که با راه‌اندازی دومين واحد شيرين سازی گاز فاز ۱۲ پارس جنوبی تا بهار سال آينده، روزانه ۲۰ ميليون متر مکعب گاز اين فاز را به صورت زودهنگام استخراج کند.

هدف نهايی از فاز ۱۲ که بزرگترين فاز پارس جنوبی است، توليد روزانه ۸۱ ميليون متر مکعب گاز ترش به همراه ۱۲۰ هزار بشکه ميعانات گازی است.

وزارت نفت ايران اعلام کرده است که برای تکميل فازهای باقی مانده پارس جنوبی تا پنج سال آينده نياز به سالانه ۲۰ ميليارد دلار سرمايه‌گذاری است.

ايران با بيش از ۳۳ تريليون متر مکعب ذخاير گازی بزرگترين دارنده گاز در جهان است، اما در زمستان سال جاری به شدت با کمبود گاز مواجه شد و مجبور شد تامين گاز نيروگاه‌ها، پتروشيمی‌ها و گاز مايع سوخت خودروها را متوقف کرده يا بصورت چشمگيری کاهش دهد.
XS
SM
MD
LG