لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۵

اوکراین: جهان متمدن همه‌پرسی در کریمه را به رسمیت نخواهد شناخت


تظاهرات طرفداران پیوستن به روسیه در کریمه
تظاهرات طرفداران پیوستن به روسیه در کریمه
نخست وزیر اوکراین روز جمعه ۱۶ اسفندماه (هفتم مارس) هشدار داده است که جهان متمدن همه پرسی پارلمان کریمه برای پیوستن به روسیه را به رسمیت نخواهد شناخت. در همین حال رییس جمهوری روسیه نیز گفته است، مسکو نمی تواند درخواست روس تبارهای کریمه را برای کمک نادیده بگیرد.

آرسنی يات‌سنيوک، نخست وزير اوکراين، و دیگر مقام های این کشور همه پرسی در کریمه را «غیر مشروع» و نقض «قانون اساسی» این کشور دانسته اند.

نخست وزير اوکراين همچنين بار ديگر از روسيه خواست که نيروهايش را از شبه جزيره کريمه خارج کند و دست از حمايتش از تجزيه‌طلبان بردارد.

دولت پارلمان جمهوری خودمختار کريمه روز پنج‌شنبه تصويب کرد که شانزدهم مارس برای تصميم‌گيری در مورد جدا شدن از اوکراين و پيوستن به روسيه يک همه‌پرسی برگزار شود.

در همین حال، ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه، روز جمعه هشدار رييس جمهوری آمريکا در خصوص دخالت نظامی مسکو در کريمه را رد کرده و گفته است، روسيه نمی توانست درخواست کمک روس تبارهای کريمه را ناديده بگيرد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ولاديمير پوتين در بيانيه ای درباره مکالمه يک ساعت خود با باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا گفته است که واشينگتن و مسکو بر سر مساله اوکراين همچنان اختلافات عميقا دارند.

گزارش ها حاکی است که در اين گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری دو کشور، راهکارهای پيشنهادی واشينگتن برای حل بحران اوکراين مورد بحث و گفت وگو قرار گرفت. باراک اوباما در اين گفت وگوی تلفنی تصريح کرده که اقدامات مسکو در شبه جزيره کريمه نقض استقلال و يکپارچگی اوکراين است.

به گزارش رویترز، رييس جمهوری روسيه گفته است: مقامات دولت جديد اوکراين «تصميم های غير مشروعی را در شرق، جنوب و منطقه کريمه» اتخاذ کردند.

در بيانيه ولاديمير پوتين آمده است:«روسيه نمی تواند درخواستها را برای کمک به اين موضوع ناديده بگيرد و بر همين منبا اقدام کرد و اقدامات انجام شده مطابق با قوانين بين المللی است.»

به گزارش رويترز، نيروهای مرزبانی اوکراين نیز گفته اند، روسيه نيروهای زيادی را به منطقه کريمه اعزام کرده است.

سری استاکف، يک دستيار فرماندهی گارد مرزی اوکراين گفته است، اکنون ۳۰ هزار نيروی روسی در منطقه کريمه حضور دارند اين در حالی است که پيشتر ۱۱ هزار نيروی روسی حضور داشتند.

براساس توافق روسيه و اوکراين در سال ۲۰۱۰،‌ روسيه می تواند حداکثر ۲۵ هزار نيرو در شبه جزيره کريمه مستقر کند.
XS
SM
MD
LG