لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۵

ايران: مذاکرات کارشناسی با ۱+۵ مفيد بود


راکتور آب سنگین اراک
راکتور آب سنگین اراک
رييس هيات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ايران روز جمعه ۱۶ اسفندماه از پايان مذاکرات کارشناسی سه روزه با گروه ۱+۵ در وين خبر داده است. وی اين گفت‌وگوها را «مفيد» خوانده و گفته است: دو طرف در مذاکرات جدی بودند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، ایسنا، حميد بعيدی‌نژاد درباره محتوای اين مذاکرات گفته است: در اين سه روز درباره مسايل مختلف هسته‌ای از جمله غنی‌سازی، راکتور تحقيقاتی اراک و همکاری‌های هسته‌ای بحث شد.

طبق اين گزارش رييس هيات کارشناسی مذاکره کننده هسته ای ايران از بيان جزييات گفت‌وگو و نتايج به دست آمده خودداری کرده و گفته است: در اين مرحله نمی‌توان به جزييات مباحث طرح شده اشاره کرد. هيات‌های کارشناسی نتايج را به معاونان وزيران خارجه برای بررسی ارايه می‌کنند.

طبق اين گزارش مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ از روز چهارشنبه در وين آغاز شد و در اين گفت وگو ها هيات کارشناسی ايران و هيات کارشناسی ۱+۵ به رياست استفان کلمنت دستيار ويژه مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، در خصوص «راه حل جامع و نهايی» با يکديگر مذاکره کردند.

دور بعدی اين مذاکرات که بين محمد جواد ظريف وزير امور خارجه و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا ۲۶ تا ۲۹ اسفندماه سال جاری در وين برگزار خواهد شد.

در همین حال قرار است خانم اشتون فردا شنبه هفدهم اسفند به تهران سفر کند.

اين نخستین سفر کاترين اشتون به تهران به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا است.

ايران و آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين، روسيه و آلمان، گروه ۱+۵، در حال انجام گفت‌وگوهايی فشرده برای يافتن راه‌حل نهايی به منظور پايان دادن به مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی هستند.

ایران و گروه ۱+۵ در سوم آذر ۱۳۹۲ به توافقی موقت در ژنو سوييس دست يافتند که بر مبنای آن، به مدت شش ماه از تصويب تحريم‌های جديد عليه ايران خودداری می‌شود و بخشی از تحريم‌های موجود عليه آن نيز لغو می‌شود. در همين مدت، جمهوری اسلامی نيز از ابعاد برنامه اتمی خود به ويژه در غنی‌سازی اورانيوم می‌کاهد.

بر اساس توافق ژنو قرار است پس از اين شش ماه راه‌حلی نهايی برای بحران هسته‌ای ايران به دست بيايد.
XS
SM
MD
LG