لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۸

صاحبان دو گذرنامه مسروقه هواپیمای گمشده، «ایرانی بوده‌اند»


تصویر منتشرشده توسط پلیس مالزی از دو فردی که با گذرنامه دزدی سوار هواپیمای گمشده شده‌بودند.
تصویر منتشرشده توسط پلیس مالزی از دو فردی که با گذرنامه دزدی سوار هواپیمای گمشده شده‌بودند.
پلیس مالزی روز سه‌شنبه ۲۰ اسفند خبر داد یکی از دو فردی که با گذرنامه دزدی با هواپیمای ناپدیدشده خطوط هوایی مالزی سفر می‌کرده یک مرد ایرانی ۱۹ ساله است که قصد داشته به آلمان پناهنده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «خالد ابوبکر»، رییس پلیس ملی مالزی گفته‌است که این فرد «پوریا نورمحمدی» نام دارد و قصد داشته با یک گذرنامه دزدی اتریشی خود را به فرانکفورت در آلمان برساند.

رییس پلیس ملی مالزی با بیان این مطلب در این باره افزود: «به اعتقاد ما این فرد عضو هیچ گروه تروریستی نبوده و تنها قصد داشته به آلمان مهاجرت کند.»

«خالد ابوبکر» در ادامه گفت پس از وقوع این سانحه، مادر «پوریا نورمحمدی» که در انتظار رسیدن وی به فرانکفورت بوده با مقامات تماس گرفته‌است.

در همین حال به گزارش آسوشیتدپرس، دبیرکل پلیس بین‌الملل، اینترپل، نام شخص دوم را «سیدمحمدرضا دلاور» گزارش کرده و گفته‌است که وی ۲۹ ساله و اهل ایران است.

«رونالد کی. نوبل»، دبیرکل اینترپل افزوده‌است که اطلاعات تازه‌ای که از این دو شهروند ایرانی به‌دست آمده «از احتمال تروریسم به عنوان دلیل ناپدید شدن این هواپیما کاسته است.»

پرواز شماره «ام‌اچ۳۷۰» شرکت هواپیمایی مالزی بامداد روز شنبه با ۲۳۹ مسافر از رادارها ناپدید شد و جستجوهای گسترده برای یافتن بقایای این هواپیما هنوز نتیجه‌ای نداده‌است.

پس از آن‌که خبر رسید این هواپیما حامل دو مسافری بوده که با گذرنامه‌های مفقود شده ایتالیایی و اتریشی در حال سفر بودند گمانه‌زنی‌ها در مورد ارتباط این موضوع با مسئله ناپدید شدن هواپیما افزایش یافت.

صاحبان اصلی این گذرنامه‌ها اعلام کرده‌اند که در دو سال گذشته گذرنامه‌های خود را در تایلند گم کرده بودند و روز دوشنبه خبر رسید که دو سرنشین هواپیمای گمشده بلیت‌های خود را از یک فرد ایرانی خریداری کرده‌بودند.

رییس پلیس مالزی اما روز سه‌شنبه گفت که جریان سفر غیرقانونی فرد ۱۹ ساله ایرانی و شخص دومی که با گذرنامه دزدی سفر می‌کرده ارتباطی با موضوع سانحه این هواپیما نداشته‌است.

به گفته او، مسئولان تحقیقات این سانحه نظریه‌های مختلفی ازجمله هواپیماربایی، خرابکاری، یا بروز مشکلات روانی در میان مسافران یا خدمه را از دلایل احتمالی وقوع این سانحه به حساب می‌آورند اما در این موارد هنوز به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

این هواپیما که از کوالالامپور مالزی راهی پکن، پایتخت چین، بود یک ساعت پس از پرواز ناپدید شد و هیچ علامت اضطراری یا پیامی از این هواپیما دریافت نشده‌است.

با وارد شدن این جستجوها به روز سوم خود، مقامات مسئول روز سه‌شنبه خبر دادند که هم‌اینک محدوده جستجوها را گسترش داده و به‌جز دریا در خشکی هم به دنبال بقایای این هواپیما هستند.

محدوده جستجو برای این هواپیما منطقه‌ای بین ساحل شمال شرقی مالزی و جنوب غربی ویتنام است و تلاش‌های جستجوگران در حال حاضر بر ساحل غربی مالزی متمرکز شده‌ است.

افخم: در مورد سرنشینان ایرانی اطلاعات بیشتری اعلام خواهیم کرد

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه در نشست خبری خود گفت که: «اخبار مربوط به احتمال حضور دو ایرانی در مجموعه مسافران هواپیما را ما هم دریافت کرده‌ایم که در حال پیگیری این موضوع هستیم.»

وی افزود: «مراتب همکاری و پیگیری مسئله را به سفارت خودمان درمالزی ابلاغ کرده‌ایم که هرگونه اطلاعات تکمیلی درباره این موضوع از مسئولان مالزیایی دریافت کنیم. اعلام کرده‌ایم که برای دریافت اطلاعات بیشتری همکاری کنیم.»

مرضیه افخم گفت: «در عین حال بحث گذرنامه‌های جعلی هم مطرح شده که این موضوع دغدغه ما هم هست که آن را همواره با عنوان بحث قاچاق انسان هم مطرح کرده‌ایم و این موضوع نشان داد این دغدغه جدی است.»

وی در پایان افزود: «امیدواریم بتوانیم اطلاعات بیشتری کسب کنیم به محض اینکه اطلاعات بیشتری درباره ایرانی‌ها و شرایط آنها و مباحث دیگر به دست آمد آن را اعلام خواهیم کرد.»
XS
SM
MD
LG