لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۸

ولایتی: بان گی مون ابزار دست آمریکاست


علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور خارجی، با انتقاد از اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت آزادی‌ها در ایران، او را متهم کرد که به آمریکا وابسته است.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در روز چهارشنبه، ۲۱ اسفند، بیان می‌کند که آقای ولایتی در واکنش به سخنان بان گی مون گفته است که دبیرکل سازمان ملل متحد «تا امروز شخصیت مستقلی از خود نشان نداده است».

به گفته او، آقای بان گی مون «در میان سایر دبیرکل‌های سازمان ملل یکی از بدترین عملکردها را نسبت به معضلات جهان اسلام داشته است و نتوانسته در جهت رفع این بحران‌ها هیچ کار موثری انجام دهد».

بان گی مون روز سه‌شنبه خواستار آزادی میرحسین موسوی و مهدی کروبی، رهبران جنبش سبز، و دیگر زندانیان سیاسی و عقیدتی در ایران شد و با انتقاد از حسن روحانی گفت که او به تعهدات خود درباره افزایش آزادی‌ها در کشور عمل نکرده است.

به گفته آقای بان، رسانه‌های ایران همچنان با محدودیت‌ها و مواردی چون توقیف و تعطیلی مواجهند، ضمن آن که نگرش دولت جدید نسبت به اجرای مجازات اعدام تغییر نیافته و اعدام‌ها در ایران افزایش یافته است.

اما علی‌اکبر ولایتی این اظهارات را دلیلی بر عدم استقلال دبیرکل سازمان ملل متحد می‌داند و می‌گوید که «او به صورت گزینشی با قصد و غرض سیاسی اظهارنظرهای ظاهرالصلاحی می‌کند».

به گفته او، «بان گی مون کاملا در اختیار آمریکایی‌هاست و هر آن چه را که آمریکایی‌ها بخواهند از طریق تریبون سازمان ملل بیان کنند، به او می‌گویند تا در رابطه با آن اظهار نظر کند».

آقای ولایتی در نهایت تاکید کرد که بان گی مون «ناتوان‌ترین دبیرکل در تاریخ سازمان ملل از سال ۱۹۴۵ تاکنون بوده است و او هیچ ویژگی ندارد جز این که عامل و ابزار دست آمریکایی‌ها باشد».

بان گی مون و سازمان ملل متحد بارها نقض آزادی‌ها در ایران را محکوم کرده‌اند و خوستار باز شدن فضای سیاسی در کشور شده‌اند.

در این راستا سازمان ملل متحد گزارش‌گر ویژه‌ای نیز تعیین کرده است که وضعیت حقوق بشر در ایران را رصد می‌کند، مسئله‌ای که با انتقاد شدید جمهوری اسلامی همراه بوده است.
XS
SM
MD
LG