لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۵

شهرداری تهران: مجسمه‌های تناولی متعلق به این سازمان است


پرویز تناولی
پرویز تناولی
سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در پاسخ به انتقاد شدید پرویز تناولی، مجسمه‌ساز ایرانی، از «مصادره مجسمه‌های خود» و حمله «وحشیانه» به خانه‌اش گفته است بر اساس قرارداد فروش، این مجسمه‌ها از «اموال سازمان مذکور محسوب می‌شود».

این سازمان ۲۷ اسفند ماه گفته بود مجسمه‌ها «برای استفاده عمومی در موزه امام علی در معرض نمایش قرار گرفته است».

پرویز تناولی، همان روز اعلام کرده بود که علیه سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران به دلیل مصادره مجسمه‌های خود و شیوه جابه‌جایی آنها، به قوه قضاییه شکایت کرده است.

آقای تناولی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت: «از کسانی که وحشیانه به خانه من حمله کردند و باعث شدند صدمات شدیدی به مجسمه‌هایم وارد شود، به مراجع قضایی شکایت کرده‌ام.»

همین خبرگزاری از قول سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران « موزه امام علی را در کنار موزه هنرهای معاصر تهران در زمره مهم‌ترین موزه‌های آثار هنرهای تجسمی کشور» نامیده که «تمامی آثار یاد شده تناولی با شناسنامه و برچسب معرفی در معرض دید قرار داشت و از این حیث حقوق معنوی صاحب اثر نیز رعایت شده بود».

ماجرا اختلاف میان آقای تناولی و شهرداری تهران سابقه‌ای طولانی دارد ‌و به سال ۱۳۸۲ و دوران مدیریت محمود احمدی‌نژاد در شهرداری تهران باز می‌گردد.

آن زمان شهرداری تهران اعلام کرد که طرح پرویز تناولی برای تبدیل خانه او به موزه‌ای که آثار این هنرمند را به نمایش بگذارد، نمی‌پذیرد در حالی که این طرح با امضای قراردادی شکل اجرایی به خود گرفته بود.

از آن پس گاه اخباری در رسانه‌های داخلی منتشر می‌شد که حکایت از تلاش آقای تناولی برای بازپس گرفتن خانه و مجسمه‌های خود داشت، اما شهرداری تهران همچنان می‌گوید که این آثار هنری متعلق به این نهاد است و آنها را باز پس نخواهد داد.

در عین حال در تازه‌ترین واکنش، این مجسمه‌ساز مشهور ایرانی به روزنامه شهروند، چاپ تهران، گفته است «برخی از مجسمه‌های او که در اختیار شهرداری بوده‌اند به صورت غیرقانونی به مجموعه‌داران خصوصی واگذار شده است.»

شهرداری تهران به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG