لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۵

«ایران در حال ساخت یک ناو هواپیمابر ساختگی است»


ناو هواپیمابر آمریکایی «آبراهام لینکلن» از کلاس نیمیتز، در دریای عرب.
ناو هواپیمابر آمریکایی «آبراهام لینکلن» از کلاس نیمیتز، در دریای عرب.
سه مقام دفاعی آمریکایی می‌گویند که تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد ایران در نزدیکی بندرعباس در حال ساخت یک ناو ساختگی است که شکل آن ظاهر ناو هواپیمابر نیمیتس آمریکا را دارد و بر روی آن نیز بدنه‌های ساختگی چندین هواپیما قرار داده شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این سه مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود این اقدام ایران را «عجیب» دانسته و در مورد انگیزه ساخت این ناو ابراز بی‌اطلاعی کرده‌اند.

این سه مقام آمریکایی در ادامه گفته‌اند که این ناو ساختگی مشخصات ویژه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتس را دارد و بخش جلویی این ناو نیز به همان شکل نیمیتس مدل ۶۸ به رنگ سفید رنگ‌آمیزی شده‌است؛ اندازه این ناو ساختگی اما، دو سوم اندازه ناو واقعی آن گزارش شده‌است.

بنا بر گزارش‌هایی که روز شنبه یکم فروردین منتشر شده تحلیلگران اطلاعاتی که تصاویر تأسیسات نظامی ایران را زیر نظر دارند شکل‌گیری این ناو ساختگی بر روی بدنه یک کشتی دیگر در کارخانه کشتی‌سازی گچین در نزدیکی بندرعباس را از تابستان گذشته متوجه شده‌اند.

سه مقام آمریکایی یادشده در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه و هم‌چنین روزنامه «نیویورک تایمز» تأکید کرده‌اند که این کشتی یک ناو هواپیمابر فعال نیست و سامانه سوخت هسته‌ای ندارد و تنها بدنه یک قایق غیرفعال است که ظاهر آن را به صورت ناو هواپیمابر درآورده‌اند.

یکی از این مقامات دفاعی به خبرگزاری فرانسه گفت: «آنها یک کشتی را در آنجا قرار داده و بر رویش مقداری چوب ریخته‌اند تا شکل نیمیتس آمریکایی پیدا کند. فعلاً تنها چیزی که با اطمینان می‌دانیم این است.»

وی افزود: «فکر می‌کنیم که سعی دارند از این کار بعداً استفاده تبلیغاتی بکنند.»

وی تأکید کرد: «برای ما خیلی عجیب است ... نمی‌دانیم ایران از ساخت این ناو به چه چیزی می‌خواهد می‌رسد.»

مقام دیگری نیز در رابطه با این ناو به «نیویورک تایمز» گفت: «عجیب نخواهد بود اگر نیروی دریایی ایران از تاکتیک‌های مختلف ازجمله تاکتیک‌های فریب‌دهنده نظامی استفاده کند تا از این طریق عزم و اراده خود در منطقه را به رخ بکشد.»

به گفته این مقام‌ها، ایران پیش از این از بدنه کشتی‌ها در تمرینات نظامی استفاده کرده و در تلویزیون ایران تصاویری نیز از انفجار این کشتی‌های جنگی با موشک پخش شده‌است.

«نیویورک تایمز» می‌نویسد «از آنجا که ایران روز جمعه برای برگزاری جشن نوروز آماده می‌شود مقام‌های نیروی دریایی ایران برای تماس در این رابطه در دسترس نیستند.»

به گفته یکی از سه مقام آمریکایی یادشده، ساخت این نمونه ناو هواپیمابر توسط ایران در حالی انجام می‌شود که جمهوری اسلامی طی سال‌های اخیر از «تحرکات «بی‌محابای خود» در خلیج فارس نظیر حرکت دسته‌جمعی قایق‌دارهای توپدار سپاه پاسداران در اطراف ناوهای آمریکایی که در تنگه هرمز انجام می‌شد کاسته است.

پیش از این خبرهای گوناگونی در مورد کوشش برای بازسازی فناوری‌های نظامی آمریکا در ایران یا «ساخت مدرن‌ترین وسایل نظامی» در ایران مخابره شده‌است.

از آن‌جمله حدود یک سال پيش محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری پيشين و احمد وحيدی، وزير دفاع وقت ايران، از هواپيمای قاهر ۳۱۳ يا اف-۳۱۳ رونمايی کردند که به گفته رسانه‌های ایران «از قدرتمندترين هواپيماهای جنگی جهان با مدرن‌ترين امکانات و قابليت‌ها است.»

اما از این هواپیما خبر دیگری در رسانه‌ها منتشر نشد و حسين آرين، کارشناس مسائل نظامی با استناد به نظر کارشناسان خارجی، در این ارتباط با به راديو فردا می‌گويد که کارشناسان خارجی از همان ابتدا معتقد بودند که هواپيمای نمايش داده شده چيزی بيشتر از «يک ماکت پلاستيکی» نبود.

سپس برخی سايت‌های نزديک به حکومت ایران عکسی از پرواز اف-۳۱۳ ايرانی بر فراز کوه دماوند منتشر کردند اما پس از آن مشخص شد آن عکس با فتوشاپ تهیه شده‌است؛ پس از آن نیز وب‌سایت‌هايی که اين عکس را منتشر کرده بودند، عنوان آن را به «طرح» تغيير دادند.
XS
SM
MD
LG