لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۲

ثبت رکوردهای جدید مصرف بنزین در ایران


مصرف بنزین در ایران با فرارسیدن تعطیلات نوروزی به مرز ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسید تا بدین شکل رکوردهای جدیدی ثبت شود.

خبرگزاری‌ مهر روز چهارشنبه، ۶ فروردین به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که در روزهای ۲۸ و ۲۹ اسفند مصرف بنزین از ۹۸ میلیون لیتر در روز فراتر رفت که به نسبت مدت زمانی مشابه در سال گذشته رشدی حدود ۱۵ درصد را نشان می‌دهد.

این گزارش همچنین بیان می‌کند که مصرف بنزین کشور از روز نخست فروردین تا چهارم این ماه نیز در مجموع ۳۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده که باز هم در مقایسه با سال قبل افزایش یافته است، اگرچه این میزان اندک و در حدود یک درصد است.

تعطیلات نوروزی که فرصت سفر و گشت و گذار برای خانواده‌های ایرانی فراهم می‌کند، معمولا با افزایش مصرف بنزین همراه است، اما ایرانیان در دو سال اخیر از این نظر به رکوردهای جدیدی دست یافته‌اند.

سال گذشته رسانه‌های داخلی خبر دادند که میانگین مصرف بنزین روزانه در ایام نوروز به بیش از ۸۰ میلیون لیتر رسیده است که کم‌سابقه بود.

در عین حال روز ۱۲ فروردین سال ۹۲ نیز مصرف بنزین در ایران به ۹۸ میلیون لیتر رسید که آن زمان مسئولان کشور اعلام کردند، چنین رقمی حتی رکورد مصرف جهانی را جابه‌جا می‌کند.

اما آمار امسال حکایت از ادامه رکوردزنی‌ها دارد چنان‌که از روز ۲۸ اسفند تا ۴ فروردین حدود ۵۱۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شده است که با این احتساب مصرف متوسط روزانه بنزین در طول این مدت ۸۵ میلیون لیتر بوده است.

با این حال مسئولان وزارت نفت به مردم اطمینان داده‌اند که نگران کمبود بنزین نباشند چرا که ذخیره بنزین کشور به نسبت سال گذشته یک میلیارد لیتر افزایش یافته است.

قیمت بنزین در کشور به صورت آزاد ۷۰۰ تومان و به صورت نیمه یارانه ای ۴۰۰ تومان است که این نرخ تا پایان تعطیلات نوروزی ثابت می‌ماند.

برای تعطیلات نوروزی سال جاری مقرر شده بود که خودروهای شخصی ۶۰ لیتر و موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر بنزین نیمه یارانه‌ای دریافت کنند.
XS
SM
MD
LG