لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۶

واکنش سناتورهای آمریکا به انتخاب ابوطالبی برای نمایندگی سازمان ملل


حمید ابوطالبی، دیپلمات ایرانی، اتهام دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران را رد می‌کند.
حمید ابوطالبی، دیپلمات ایرانی، اتهام دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران را رد می‌کند.
جمعی از نمایندگان کنگره آمریکا از باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، خواستند که مانع ورود حمید ابوطالبی به نیویورک شود و اجازه ندهد که او سمت نماینده ایران در سازمان ملل متحد را در اختیار بگیرد.

آقای ابوطالبی متهم به دست داشتن در ماجرای تسخیر سفارت آمریکا در تهران و گروگان گرفتن کارکنان آمریکایی این سفارتخانه است، اتفاقی که آبان سال ۱۳۵۸ رخ داد و به قطع روابط دیپلماتیک دو کشور انجامید.

در همین حال خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، ۱۳ فروردین، گزارش داد که سناتور تد کروز، نماینده جمهوری‌خواه، پیش‌نویس قانونی را به کنگره ارائه کرده که در صورت تصویب به دولت اجازه می‌دهد مانع ورود هر شخصی به خاک آمریکا شود که «اقدامات خصمانه‌ آشکاری علیه ایالات متحده» انجام داده باشد.

آقای کروز که در سنا سخنرانی می‌کرد با اشاره به انتخاب حمید ابوطالبی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل متحد اظهار داشت: «این انتخاب تعمدی است. یک توهین و حرکت تحقیرآمیز و حساب شده است.»

نظیر چنین مواضعی را جان مک‌کین هم داشته است، سناتور جمهوری‌خواه که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ آمریکا رقیب اصلی باراک اوباما بود.

آقای مک‌کین در این باره اظهار داشت: «ما نباید او [ابوطالبی] را قبول کنیم. ما اگر مجبور بشویم حتی باید قواعد و قوانین‌مان را تغییر بدهیم تا اجازه ندهیم کسی که دست به چنین رفتار مجرمانه‌ای [گروگان‌گیری] زده است به ایالات متحده بیاید.»

از سویی رابرت منندز، نماینده دموکرات‌ها و رئیس کمیته روابط خارجی سنا، هم گفت‌وگویی با رویترز انجام داده است که در آن نسبت به تصمیم دولت آمریکا در رابطه به اعطای ویزا به حمید ابوطالبی ابراز نگرانی می‌شود.

آقای منندز گفته است: «این واقعا جای سوال دارد که آیا وزارت امور خارجه به او ویزا خواهد داد یا نه.»

حمید ابوطالبی که رسانه‌های داخل ایران، مانند خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، از او به عنوان گزینه نهایی دولت روحانی برای تصدی سمت نماینده ایران در سازمان ملل متحد نام می‌برند، پیش از این سفیر جمهوری اسلامی در کشورهای غربی نظیر ایتالیا و استرالیا بوده است، مسئله‌ای که خود از آن به عنوان مدرکی برای دفاع در برابر این اتهامات استفاده می‌کند.

آقای ابوطالبی به تازگی در مصاحبه‌ای به وب‌سایت خبرآن‌لاین گفته است: «من نزدیک ۱۵ سال است که در کشورهای غربی بسیار نزدیک به آمریکا از اروپا گرفته تا استرالیا سفیر بوده‌ام و همیشه هم با غرب سر و کار داشته‌ام. حتی در سال ۱۳۷۳ هم که به آمریکا رفتم و مدتی عضو هیئت نمایندگی کشورمان در مجمع عمومی سازمان ملل بودم، هیچ وقت این گونه سوالات نبوده است.»

اما ماجرای دست داشتن حمید ابوطالبی در گروگان‌گیری ۴۴۴ روزه را نخستین بار خبرگزاری بلومبرگ مطرح کرد و با اشاره به عکسی که در وب‌سایت «تسخیر» منتشر شده است او را منتسب به «دانشجویان پیرو خط امام» دانست، گروهی که سال ۱۳۵۸ با هجوم به سفارت آمریکا در تهران دست به گروگان‌گیری زد.

با این حال آقای ابوطالبی این اتهام را تکذیب می‌کند و می‌گوید که تنها مدتی پس از وقوع گروگان‌گیری همراه با نماینده پاپ به سفارتخانه آمریکا رفته و نقش مترجم را داشته است.

او از واقعه گروگان‌گیری به عنوان رویدادی نام برده است که «اگرچه اقدامی غیردیپلماتیک بود ولی آمریکا را در عرصه بین‌الملل به چالش کشید».

وزارت خارجه ایران هنوز به این رخدادها واکنشی نشان نداده است.
XS
SM
MD
LG