لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

بوئینگ و جنرال‌الکتریک مجاز شدند به ایران قطعه هواپیما بفروشند


شرکت بوئینگ، سازنده هواپیما و شرکت جنرال‌الکتریک ۱۵ فروردین ماه از وزارت خزانه‌داری ایالات متحده این اجازه را دریافت کردند که تحت توافق موقت اتمی میان ایران و ۵+۱، قطعاتی برای هواپیماهای غیرنظامی به ایران فروخته و تعمیراتی انجام دهند.

بوئینگ، بزرگ‌ترین سازنده هواپیما در جهان و جنرال‌الکتریک، سازنده موتور است.

به گزارش خبرگزاری رویترز ریک کندی، سخنگوی جنرال‌الکتریک، گفته است خزانه‌داری آمریکا درخواست تعمیر ۱۸ موتور هواپیماهای فروخته‌شده به ایران تا اواخر دهه میلادی ۱۹۷۰ را پذیرفته است.

آنها این تعمیرات را در مراکز متعلق به جنرال‌الکتریک یا شرکت آلمانی «ام‌‌تی‌یو آئرو انجینز» که اجازه چنین کاری را دارد، انجام خواهند داد.

آقای کندی افزوده است این شرکت هفته آینده (میلادی) در استانبول با مقام‌های هواپیمایی ایران و شرکت آلمانی دیدار می‌کند تا در مورد آنچه ایران لازم دارد گفت‌وگو کنند.

سخنگوی بوئینگ نیز به رویترز گفته است آن شرکت اجازه مشابهی دریافت کرده و قرار است با مقام‌های ایرانی تماس بگیرد.

او افزوده است که این اجازه تنها برای اجزائی صادر شده که پروازی امن را برای بوئیگ‌های قدیمی فروخته شده به ایران، ضمانت می‌کند و آنها مجاز به فروش هواپیماهای جدید به ایران نیستند.

به گفته سخنگوی بوئینگ مجوز دریافتی «بسیار محدود» است.

فروش قطعات هواپیما به ایران، نخستین معامله رسمی از این دست میان شرکت‌های هواپیماسازی آمریکایی و ایران از زمان گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران، پس از انقلاب بهمن ۵۷ به شمار می‌رود.

گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران نقطه آغازی بر تحریم‌های ایران بود که بعدا به دلایل دیگری مانند برنامه اتمی ایران یا حمایت تهران از حکومت بشار اسد، گسترده‌تر شدند.

ایران و کشورهای ۵+۱ در سوم آذر ماه سال گذشته در ژنو به توافقی دست یافتند که برای مدت شش ماه بخشی از فعالیت‌های اتمی را در برابر بخشی از تحریم‌ها تعلیق کرده و رو به مذاکره برای رسیدن به توافقی نهایی بیاوردند.

در حال حاضر طرف‌های گفت‌وگو، مذاکراتی جدید را آغاز کرده‌اند.

مقام‌های ایران پیشتر نیز از «لغو تحریم قطعات هواپیما» بر اساس توافق‌نامه اولیه در ژنو خبر داده بودند.

از جمله علیرضا جهانگیریان، معاون وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی ایران، روز نهم آذر ماه گفته بود در توافق‌نامه ژنو «بند خاصی برای لغو تحریم‌های قطعات هواپیما پیش‌بینی شده است».

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی ایران در حال حاضر ۱۰۰ فروند هواپیمای ایران «زمین‌گیر» است که دلیل اصلی این موضوع در دسترس نبودن قطعات آنها عنوان شده است.

شرکت هواپیمایی ایران ایر پیشتر خبر داده بود که تحریم‌ها، شرکت‌های خارجی را حتی از «تعمیر هواپیماهای ایرانی منع کرده است».

خود خبرگزاری رویترز نیز پیشتر گزارش داده بود که با توافق ژنو، تهران اجازه خواهد یافت تا «برخی قطعات هواپیماهای» خود را بخرد و نیز تعمیراتی انجام دهد. هرچند به دلیل کهنگی هواپیماها خریدن قطعات آن‌ها نیز کار آسانی نیست، چرا که برخی از هواپیماهایی که در ایران از آنها استفاده می‌شود، مدتی‌ست از رده تولید و گاه ساخت قطعات خارج شده‌اند.
XS
SM
MD
LG