لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۷

وزارت کشور: چهار مرزبان ربوده‌شده به ایران بازگشتند


چهار سرباز ربوده شده ایرانی که به کشور بازگشتند.
چهار سرباز ربوده شده ایرانی که به کشور بازگشتند.
عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای بازگشت چهار تن از ۵ مرزبان ربوده‌شده را به خاک ایران تأیید کرد.

وزیر کشور در اطلاعیه خود که در وب‌سایت این وزارتخانه منتشر شده، نوشته‌ است: «به استحضار مردم عزیر می‌رسانم تلاش جامعه امنیتی و دستگاه دیپلماسی و معتمدین محلی با محوریت شورای امنیت کشور به نتیجه رسید و سربازان ربوده شده آزاد شدند و به آغوش خانواده و میهن عزیز بازگشتند.»

خبرگزاری ایرنا نیز روز یک‌شنبه نوشت که رامین حضرتی، سجاد زاهانی، محمد نظامی و جمشید تیموری هم‌اینک به خاک ایران بازگشته‌اند.

پنج مرزبان ایرانی شامگاه ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۲ در منطقه جکیگور شهرستان سرباز در جنوب سیستان و بلوچستان ربوده شده و به داخل خاک پاکستان انتقال یافته‌بودند.

پس از آن، گروه جیش‌العدل روز ۱۹ بهمن ماه مسئولیت این گروگان‌گیری را برعهده گرفت و روز سوم فروردین نیز اعلام کرد که یکی از گروگان‌ها به نام گروهبان یکم جمشید دانایی‌فر را به قتل رسانده‌است.

در حالی که خبرهای متعددی در مورد تأیید این قتل مخابره شده، به گزارش خبرگزاری فارس، قاسم جعفری نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی، روز یک‌شنبه گفت که «سرنوشت نفر پنجم هنوز مشخص نیست و مسئولین حرف‌های متفاوتی در این رابطه می‌زنند.»

جمشید دانایی‌فر متولد ۱۳۶۶ در محمدآباد سیستان و بلوچستان است که پس از اخذ مدرک دیپلم از سه سال پیش در مرزبانی مشغول به خدمت بود.

پیش از این دبیرکل سازمان ملل قتل مرزبان ایرانی را محکوم کرده و وزارت خارجه آمریکا نیز در پیامی گفت که از شنیدن خبرها و گزارش‌های مربوط به کشته شدن یکی از پنج مرزبان ایرانی اندوهگین است.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، معاون وزیر کشور روز یک‌شنبه با تأیید خبر آزادی چهار مرزبان ایرانی گفت که رایزنی برای بازگشت پیکر جمشید دانایی‌فر ادامه دارد.

عبدالرئوف ریگی، سخنگوی جیش‌العدل، روز جمعه، ۱۵ فروردین، در گفت‌وگو با وب‌سایت خبری العربیه گفت که جسد جمشید دانایی‌فر در اختیار این گروه خواهد ماند و جیش‌العدل آن را در صورت «تحویل گرفتن اجساد شهدای» این گروه تحویل خواهد داد.

سخنگوی جیش‌العدل با تاکید بر این که آزادی این سربازان «تنها بنا بر تقاضا و مطالبه علمای اهل سنت و مرم ایران» بوده، مدعی شده است که دولت ایران «هیچ اهمیتی برای جان» چهار مرزبان خود قائل نبوده و حتی پیغام داده بود که «حتی اگر بقیه مرزبانان نیز کشته شوند به درخواست این گروه برای آزادی زندانیان بلوچ پاسخ مثبت نخواهد داد».

جیش العدل می‌گوید که برای احقاق حقوق اهل سنت ایران مبارزه می‌کند و پیشتر خواستار مبادله شماری از اعضای زندانی خود در ایران درمقابل آزادی این مرزبانان شده بود.

این در حالی است که ایران از جیش العدل به عنوان گروهی تروریستی نام می‌برد.

سپاه نیوز روز جمعه، ۸ فروردین، گزارش داد که قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه مسئولیت تامین امنیت ۳۰۰ کیلومتر در نوار مرزی سیستان و بلوچستان را بر عهده گرفته است تا مانع فعالیت‌های «گروهک‌های تروریستی و اشرار مسلح منطقه» شود.

این در حالی است که سال ۱۳۸۸ نیز سپاه پاسداران اعلام کرده بود که وظیفه تامین امنیت استان سیستان و بلوچستان را عهده‌دار شده است.
XS
SM
MD
LG