لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۱

واکنش وزارت خارجه ایران به رأی منفی سنای آمریکا به ابوطالبی


مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید حمید ابوطالبی شایستگی حضور در سازمان ملل را دارد.
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گوید حمید ابوطالبی شایستگی حضور در سازمان ملل را دارد.
سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به خبر تصویب طرحی در سنای آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا گفت که «ما به پیگیری‌هایمان در این زمینه از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، مرضیه افخم این مطلب را روز سه‌شنبه، ۱۹ فروردین، در نشست هفتگی خود بیان کرده و افزود که «از نظر ما ابوطالبی، شایستگی حضور در سازمان ملل را دارد».

در حالی که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، حمید ابوطالبی را به عنوان نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد به عنوان جانشین محمد خزاعی برگزیده‌ است، این انتخاب با مناقشه‌هایی در ارتباط با صدور ویزای آمریکا برای او همراه شده‌ است.

پیش از این خبرگزاری بلومبرگ نوشته بود که حمید ابوطالبی در گروه «دانشجویان پیرو خط امام» عضویت داشته‌ است، گروهی که در سیزده آبان ۵۸ سفارت آمریکا در تهران را به اشغال خود درآورد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز سه‌شنبه در ادامه واکنش جمهوری اسلامی به تصمیم جدید سنای آمریکا گفت: «ما سفیرمان را انتخاب کرده‌ایم. مقر سازمان ملل در آمریکاست و برای صدور روادید مکاتبات با مجاری و مسئولین مرتبط در آمریکا را انجام داده‌ایم.»

وی افزود: «در عین حال ما به پی‌گیری‌هایمان در این زمینه از طریق کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و هرگونه پاسخ رسمی از مجاری رسمی ملاک تصمیم و اقدام بعدی ماست.»

مرضیه افخم تأکید کرد: «ایشان دارای پست‌های مهم و دیپلماتیک در اروپا و استرالیا بوده و فعالیت‌های مؤثری داشته‌ است.»

در لایحه سنای آمریکا مبنی بر ممنوعیت ورود آقای ابوطالبی به آمریکا که روز دوشنبه، ۱۸ فروردین، تصویب شد آمده‌ است که «تروریست‌های شناخته‌شده» از ورود به خاک آمریکا و خدمت در سازمان ملل متحد که مقر آن در نیویورک است منع می‌شوند.

این لایحه باید به تائید مجلس نمایندگان و برای لازم‌الاجرا شدن به امضای رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز برسد.

این‌ها همه در حالی است که حمید ابوطالبی خود در اسفند سال گذشته در مصاحبه‌ای با وب‌سایت خبرآن‌لاین دست داشتن در گروگان‌گیری سفارت آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ را رد کرده است.

او گفت: «واقعیت این است که من در سیزده آبان آن سال و زمان اشغال اصلا در تهران نبودم که از این امر مطلع و یا در آن مشارکت و یا حضور داشته و یا نامم مطرح باشد. بلکه من در اهواز از ماوقع مطلع شدم.»

با این حال گفته‌های آقای ابوطالبی مانع از اعتراض‌های گروهی از سیاستمداران در آمریکا به گزارش‌ها در مورد درخواست برای ورود او نشده است، به‌ طوری‌ که در ۱۴ فروردین‌ماه ۲۹ سناتور جمهوری‌خواه در نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهوری آمریکا، از او خواستند تا به آقای ابوطالبی، روادید ورود به خاک آمریکا ندهد.

نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیئت دیپلماتیک در خاک ایالات متحده است. دیپلمات‌های ایرانی مانند هیئت‌های کره شمالی و سوریه، نمی‌توانند از شعاع ۴۰ کیلومتری مرکز منهتن در نیویورک خارج شوند.
XS
SM
MD
LG