لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

تظاهرات هواداران روسیه در دونتسک برای جدایی از اوکراین


اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:29 0:00
اخبار راديو اروپای آزاد، راديو آزادی - چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۳:

در شهر دونتسک در شرق اوکراين، گروه‌های هوادار روسيه همزمان با تصرف ساختمان‌های دولت محلی، در مرکز شهر تظاهرات کردند. اين هواداران روسيه می‌گويند خواهان استقلال از اوکراين هستند و می‌خواهند «جمهوری مردمی دونتسک» را تشکيل دهند. دولت مرکزی اوکراين نسبت به تحرکات جدايی طلبانه در اين کشور، هشدار داده است.

در پاکستان، دستکم ۲۵ تن در جريان بمبگذاری در حومه اسلام‌آباد کشته شده و شماری هم زخمی شدند. اين بمبگذاری ساعات اوليه صبح در بازار ميوه و تره‌بار روی داد. طالبان پاکستان، هرگونه ارتباط با اين انفجار را رد کرده است.

همچنين در پاکستان، صدها تن از کارمندان دولت در شهر پيشاور تظاهرات کردند. اين کارمندان مخالف طرح دولت برای خصوصی سازی برخی از اداره‌های دولتی هستند. کارمندان معترض هشدار دادند اگر به خواسته‌های آن‌ها توجه نشود، اعتصاب گسترده‌‌ای خواهند کرد.

در کابل، بنياد انتخابات سالم افغانستان اعلام کرد حدود ۱۱ هزار شکايت در مورد نحوه برگزاری انتخابات رياست جمهوری دريافت کرده است. اين بنياد که می‌گويد فعاليت مستقل دارد، اعلام کرد شکايت‌های جمع‌‌آوری شده را به کميسيون انتخابات افغانستان می‌فرستد. کميته بررسی شکايت‌های انتخاباتی می‌گويد حدود سه هزار شکايت در مورد انتخابات رياست جمهوری دريافت کرده‌است.

در ارمنستان، فعالان در شهر ايروان تظاهرات کرده و از دولت خواستند نسبت به رای دادگاه قانون اساسی اين کشور که قانون جديد صندوق بازنشستگی را مغاير با قانون اساسی اعلام کرده، بی اعتنا نبوده و به آن عمل کنند. معترضان در مقابل ساختمان وزارت دارايی تحصن کردند اما هيچ کدام از مقامات برای گفت وگو با آن‌ها نيامدند. مخالفان می‌گويند قانون جديد صندوق بازنشستگی، شرايط مناسبی برای زمان بازنشستگی فراهم نمی‌کند.

در مسکو، خبرنگاران برای بررسی راه‌های تحديد آزادی مطبوعات، گردهم آمدند. «ميخائيل فدوتوف» رييس شورای حقوق بشر روسيه وعده داد نگرانی‌های خبرنگاران را به ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه منتقل کند. در سال ۲۰۱۳، سال گذشته ميلادی، روسيه در فهرست آزادی بيان و از ميان ۱۷۹ کشور، در رتبه ۱۴۸ قرار گرفت.

در قرقيزستان، حاميان برخی از نيروهای امنيتی اين کشور در بيشکک تظاهرات کردند. نيروهای امنيتی ويژه «آلفا» متهم به دست داشتن در خشونت‌ها در جريان اعتراض‌های چهارسال پيش در اين کشور هستند. معترضان می‌گويند اين تعقيب قضايی مدت زيادی است که دارد دنبال می‌شود و حقوق متهمان در اين پرونده ناديده گرفته شده است.
XS
SM
MD
LG