لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۴

معاون وزیر خارجه ایران: گزینه جایگزین برای ابوطالبی نداریم


در ادامه جنجال بر سر انتخاب نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، عباس عراقچی، معاون حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه ایران، روز شنبه گفت که تهران «گزینه جایگزینی» برای حمید ابوطالبی در سازمان ملل متحد ندارد.

خبرگزاری‌های ایران روز شنبه، ۲۳ فروردین‌ماه، به نقل از آقای عراقچی خبر دادند که وزارت امور خارجه ایران «از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش‌بینی شده در سازمان ملل در حال پیگیری این موضوع است».

او همچنین به خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، گفته است که دولت آمریکا «باید به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند».

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، نیز پیش از این اعلام کرده بود که در صورت مخالفت آمریکا با صدور ویزا برای آقای ابوطالبی، جمهوری اسلامی این مسئله را توسط «سازوکارهای سازمان ملل متحد» پیگیری خواهد کرد.

دولت ایالات متحده آمریکا روز جمعه، ۲۲ فروردین، و پس از دو هفته جنجال دیپلماتیک اعلام کرد که برای حمید ابوطالبی به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل متحد، ویزای ورود به خاک آمریکا صادر نخواهد کرد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، همچنین گفت که این موضوع به سازمان ملل متحد و ایران نیز اعلام شده است.

پیش از این تصمیم دولت آمریکا، مجلس نمایندگان ایالات متحده هم طرح مخالفت با ورود حمید ابوطالبی به خاک آمریکا به عنوان سفیر ایران در سازمان ملل را با رایی قاطع تصویب کرده بود.

حمید ابوطالبی متهم به دست داشتن در گروگان‌گیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران است که آبان ۱۳۵۸ رخ داد و منجر به قطع روابط سیاسی دو کشور شد.

با این‌ حال آقای ابوطالبی این اتهام را رد کرده و گفته است که پس از گروگان‌گیری تنها به عنوان مترجم نماینده پاپ در سفارت اشغال شده آمریکا در تهران حضور یافته است.

ابراهیم اصغرزاده، از رهبران گروه موسوم به «دانشجویان مسلمان پیرو خط امام»، که سفارت آمریکا در تهران را اشغال و پرسنل آن را گروگان گرفته بودند نیز به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته است که «آقای ابوطالبی در جریان تسخیر سفارت آمریکا جزو مترجمان موقت بودند و در تصمیم‌گیری‌ها حضور نداشتند».

او در عین حال که گفته «ابوطالبی جزو اقدام‌کنندگان نبود و بعدا پیوستند»، این را هم افزوده است که حمید ابوطالبی «در کار‌ها به صورت پروژه‌ای» شرکت داشته است.

روز جمعه، حساب توییتری به نام حمید ابوطالبی که هنوز رسما تایید نشده نوشت که «آمریکا از نظر حقوقی رویه جدید و مسیر نوینی را ایجاد کرد، این که با مصوبات پارلمان‌های ملی می‌توان تعهدات بین‌المللی کشور را زیر پا نهاد».

در همین حال چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در سخنان جداگانه‌ای، خواهان شکایت ایران از آمریکا به سازمان ملل متحد شده‌اند.

علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، خانه ملت، آمریکا را به «سوءاستفاده از جایگاه جغرافیایی سازمان ملل» متهم کرد و خواستار ارسال «نامه اعتراضی» از سوی وزیر امور خارجه ایران به دبیرکل سازمان ملل متحد شد.

او گفت: «دولت ایران باید در برابر این زیاده‌خواهی آمریکایی‌ها ایستادگی کند، این موضع باید به طور جدی پیگیری و از مراجع قانونی بین‌المللی برای به نتیجه رسیدن این موضوع استفاده شود.»

وحید احمدی، رئیس کمیته سیاست خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، نیز به ایسنا گفت که «آمریکا به لحاظ مبانی حقوق بین‌الملل حق ندارد از امتیاز میزبانی سازمان ملل در خاک کشورش استفاده کرده» و افزود: «جمهوری اسلامی باید از طریق سازمان ملل و مجاری مربوطه اعتراض خود را به این رویکرد آمریکا اعلام کند.»
XS
SM
MD
LG