لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

فرمانده کل سپاه: دولت از پیشنهادهای اقتصادی سپاه استقبال نمی‌کند


حسن روحانی، رئیس جمهور ایران (راست) و محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (چپ).
حسن روحانی، رئیس جمهور ایران (راست) و محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (چپ).
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از اینکه دولت حسن روحانی «تاکنون از پیشنهاد‌ها و اقدامات بسیج برای اقتصاد مقاومتی استقبال نکرده»، انتقاد و ابراز تاسف کرده است.

به گزارش دوشنبه ۲۵ فروردین خبرگزاری فارس، محمدعلی جعفری، همچنین ابراز امیدواری کرده که «دولت از توان موفق بسیج و سپاه و ظرفیت عظیم مردم در این عرصه‌ها استفاده کند.»

فرمانده کل سپاه پاسداران توضیح بیشتری درباره «پیشنهاد‌ها و اقدامات» بسیج و سپاه درباره «اقتصاد مقاومتی» نداده اما از آن‌ها تشکر کرده است.

چهار روز پیش از آقای جعفری، حسن فیروزآبادی، رئیس ستادکل نیروهای مسلح ایران نیز گفته بود که این نیرو‌ها «آماده کمک به دولت در موضوعات اقتصادی» هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای فیروزآبادی اگرچه گفت که «نیروهای مسلح ماموریت اقتصادی ندارند» اما تصریح کرد که آن‌ها «کار اقتصادی دارند و در اقتصاد نقش ایفاء می‌کنند.»

او گفت: «نیروهای مسلح در اجرای پروژه‌هایی که برای آن پیمانکار پیدا نشود و یا در اجرای طرح‌هایی که فقط فن‌آوری‌های باقیمانده از اقدامات زمان جنگ قادر است آن را حل کند، وارد خواهند شد.»

مسئله ورود نیروهای مسلح و به خصوص سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مسائل اقتصادی و بازارهای مالی ایران در سال‌های اخیر به یکی از جنجالی‌ترین موضوعات خبری، سیاسی و اقتصادی در کشور تبدیل شده است.

بر اساس گزارش‌ها و آمارهای رسمی، در هشت سال دولت محمود احمدی‌نژاد، هزاران میلیارد تومان قرارداد مالی و عمرانی به بخش‌های مختلف سپاه واگذار شد و این نهاد توانست سهام صد‌ها شرکت، گروه اقتصادی و موسسه مالی را خریداری کند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری که جانشین محمود احمدی‌نژاد شد نیز در شهریور سال گذشته، سپاه پاسداران را «محبوب دل‌ها» توصیف کرد و از این نهاد خواست تا «چند پروژه بزرگ ملی» را بر عهده بگیرد.

هشدار درباره «جنگ نرم فرهنگی»

فرماندهان ارشد سپاه در ماه‌های اخیر، انتقادات زیادی را به خصوص در حوزه مسائل فرهنگی و سیاست‌های اتمی از دولت آقای روحانی داشته‌اند.

فرمانده کل سپاه نیز در سخنان اخیر خود، آنچه «جنگ نرم فرهنگی» عنوان کرد را «جدید‌ترین تعبیر ولایت» نام برد.

محمدعلی جعفری گفت که «امروز خطرات و تهدیدات فرهنگی دشمن توسط جامعه و مسئولین اجرایی کشور حس نمی‌شود که یکی از وظایف سپاه و بسیج درک و انتقال این حس به دیگران در کشور است.»

او بر این مبنا خواستار عمل به دستورات رهبر جمهوری اسلامی درباره «ادامه فعالیت‌های فرهنگی خودجوش جوانان در سراسر کشور» شد و گفت: «مقابله با تهدیدات فرهنگی وقتی صورت می‌گیرد که مردم به صورت خودجوش و گسترده وارد شوند همانطور که مردم در عرصه‌های مختلف برای دفاع مقدس علیه جنگ تحمیلی حضور یافتند.»
XS
SM
MD
LG