لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

مرگ ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه تهران


رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری از مرگ حدود ۲ میلیون ماهی در سد فشافویه، در پی رهاسازی فاضلاب خام یک شهرک مسکونی، خبر داد.
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:16 0:00
لینک مستقیم


محسن شوکتی چهارشنبه ۳ اردیبهشت به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که برابر اطلاعات دریافتی طی چند روز گذشته بیش از ۳۰ تن ماهی در سد فشافویه شهرستان اسلامشهر به دلیل ورود فاضلاب خام شهرک «واوان» تلف شدند.

دریاجه سد فشافویه با مساحتی بالغ بر ۲۵۰ هکتار و با عمق متوسط ۱۲ متر در جنوب شهرستان ری واقع است واز سال ۱۳۷۰ پرورش ماهیان گرمابی مانند فیتوفاگ، آمور، بیگ هد (کپور سرگنده) و کپور معمولی در آن جریان دارد.

این سد طی سال‌های اخیر با مشکل کم آبی نیز مواجه بود.

اکنون رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری می‌گوید که از بهمن ماه پارسال مکاتبه‌ای با اداره کل محیط زیست استان تهران در خصوص ورود فاضلاب خام شهرک مسکونی واوان به سد فشافویه صورت گرفت، این شهرک پیش از این فاضلاب خام را با کانال آبی مخلوط و پس از آن وارد دریاچه «شهرک سینمایی دفاع مقدس» و سپس سد فشافویه می‌کرد که اخیرا با قطع این کانال آب، فاضلاب خام به طور مستقیم وارد این سد شد که باعث افزایش شدید آلودگی و ایجاد فاجعه زیست‌محیطی در منطقه شده است.

به‌گفته او، شرکت آب و فاضلاب منطقه حدود ۶۰ درصد احداث تصفیه فاضلاب این شهرک را به پیش برد اما پس از آن به دلیل آنچه که «نداشتن بودجه» عنوان کرده‌اند کار را متوقف کرده است.

این مقام دولتی با اشاره به اینکه از سد فشافویه برای آب آشامیدنی دام، کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود، افزود که در عین حال چاه‌های آب شرب هم در اطراف این سد وجود دارد که قطعا آلودگی آب این سد می‌تواند بر آب شرب این منطقه تاثیر منفی بگذارد.

شوکتی در ادامه گفته است که تا روز سه‌شنبه حدود ۲ میلیون قطعه ماهی مرده از این سد جمع‌آوری شده است از سوی دیگر کل سد که وسعتی حدود ۲۰۰ هکتار دارد به شدت آلوده شده است و آب آن دیگر قابل استفاده نیست.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ری اظهار امیدواری کرده است که دستگاه قضایی ایران در این مورد با متخلفان برخورد کند.

شرکت آب و فاضلاب جنوب غربی استان تهران که شهرک واوان در حیطه فعالیت این نهاد است، در سایت رسمی خود هنوز هیچ توضیحی درباره این حادثه منتشر نکرده است.

طی چند سال گذشته گزارش‌های زیادی از مرگ ماهی‌ها در سد‌ها و دریاچه‌های ایران، به‌خاطر مسمومیت و ورود فاضلاب‌های شهری یا صنعتی، منتشر شده است.

در آخرین مورد، خبرگزاری تسنیم ۲۰ اسفندماه سال ۹۲ از مرگ ۲۰۰ هزار قطعه ماهی در سد شیان استان کرمانشاه خبر داده بود.

خبرگزاری ایرنا مهرماه سال گذشته با استناد به گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفته بود ۳۱ شهریور ماه ۹۲ هزاران قطعه ماهی در آب‌های خورموسی در خوزستان بر اثر تخلیه مواد شیمیایی استایرن تلف شدند.

مرداد ماه سال گذشته خبرگزاری مهر از مرگ ۲۰ هزار قطعه ماهی در سد بارزو شیروان خبر داده بود که علت آن کم آبی عنوان شد.

همچنین این خبرگزاری اردیبهشت ماه‌‌ همان سال از تلف شدن سه هزار ماهی در بند عبدل آباد خراسان شمالی خبر داده بود که علت آن آلودگی آب عنوان شد.
XS
SM
MD
LG