لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۲

نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا طی پنج دهه به مالزی سفر کرد


سلطان عبدالحلیم (نفر دوم از چپ) همراه نجیب رزاق، نخست‌وزیر (نفر اول از چپ) از اوباما استقبال می‌کنند
سلطان عبدالحلیم (نفر دوم از چپ) همراه نجیب رزاق، نخست‌وزیر (نفر اول از چپ) از اوباما استقبال می‌کنند
باراک اوباما در ادامه سفر آسیایی خود، در حالی‌که واشینگتن سیاست خود را بیش از پیش به شرق و جنوب‌شرقی آسیا معطوف کرده است، به عنوان نخستین رئیس‌جمهوری آمریکا طی نزدیک به پنج دهه گذشته وارد مالزی شد.

مالزی که باورمندان به اسلام بیش از نیمی از جمعیت آن را تشکیل می‌دهند، سومین از چهار کشوری است که رئیس‌جمهوری آمریکا در سفر هشت روزه خود در آسیا به آنها می‌رود.

اوباما پیشتر از ژاپن و سپس کره جنوبی دیدار کرده بود؛ کشورهایی که بر حمایت واشینگتن از آنها در برابر گسترش نفوذ چین یا تهدیدهای کره شمالی تاکید کرد.

سفر روز شنبه، ششم اردیبهشت ماهِ رئیس‌جمهوری آمریکا به مالزی در عین حال در ساعات آغازین با اعلام هم‌بستگی او با نزدیکان مسافران هواپیمای ناپدید شده این کشور همراه بود.

واقعه‌ای که از آن به عنوان یکی از اسرارآمیزترین وقایع هوانوردی جهان نام برده می‌شود و با گذشت نزدیک به دو ماه هنوز نه دلیل آن روشن و نه جست‌وجوهای آن فرجامی یافته است.

وزیر موقت حمل‌ونقل مالزی از رئیس‌جمهوری آمریکا نقل کرده است که او می‌داند در مورد این رخداد «راه سخت و درازی پیش‌رو است».

سلطان عبدالحلیم از ایالت کداح، پادشاه دوره‌ای فدراسیون مالزی، میزبان رئیس‌جمهوری آمریکا در هنگام ورود بود.

مسائل امنیتی و اقتصادی از جمله مواردی است که گفت‌وگو در مورد آنها، اوباما را راهی مالزی کرده است.

او در عین حال در کودکی چند سالی را در همسایگی مالزی، در اندونزی گذرانده است.

رئیس‌جمهوری آمریکا پس از مالزی به چهارمین کشور، فیلیپین، می‌رود؛ جایی که آخرین مقصد این تازه‌ترین سفر خارجی باراک اوباما است.

در حالی که باراک اوباما به کشورهای شرق و جنوب شرقی آسیا سفر کرده است، دولت‌ها در خود آنها با انتقادهای عمومی در داخل در مورد نحوه عملکردشان روبه‌رو هستند؛ آنچه تایفون سال گذشته در فیلیپین، ناپدید شدن هواپیمای مالزی و غرق شدن کشتی مسافری با ده‌ها دانش‌آموز قربانی در کره جنوبی در هفته‌های گذشته، برای رهبران این کشورها به ارمغان آورده است.

دولت‌ها در هر سه کشور متهم به ناتوانی در کمک به شهروندان و مدیریت بحران شده‌اند.

پیش از باراک اوباما، لیندون جانسون، در سال ۱۹۶۶ و در گرماگرم جنگ ویتنام از مالزی دیدار کرده بود.
XS
SM
MD
LG