لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۵

آمریکا و فیلیپین پیمان دفاعی تازه‌ای بستند


فیلیپین از سال ۱۹۹۲ میلادی میزبان دو پایگاه از بزرگ‌ترین پایگاه‌های خارجی آمریکاست
فیلیپین از سال ۱۹۹۲ میلادی میزبان دو پایگاه از بزرگ‌ترین پایگاه‌های خارجی آمریکاست
باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در آخرین مرحله از سفر آسیایی خود به فیلیپین می‌رود، جایی‌که واشینگتن و مانیل پیمان دفاعی تازه‌ای بستند که هدف از آن ادامه تلاش‌ها برای افزایش نفوذ آمریکا در شرق آسیا ارزیابی می‌شود.

این پیمان دفاعی ۱۰ ساله، که به افزایش حضور نیروهای نظامی آمریکایی در آن کشور می‌انجامد روز هشتم اردیبهشت، میان والتر گازمین، وزیر دفاع فیلیپین و فیلیپ گلدبرگ، سفیر ایالات متحده در مانیل، امضا شده است.

دولت باراک اوباما، چند سال است که بر تمرکز سیاسی و اقتصادی خود در شرق آسیا تاکید دارد.

خود آقای اوباما در پاسخی کتبی به پرسشی از تلویزیون فیلیپینی ای‌بی‌اس-سی‌بی‌ان، گفته است «همکاری بیشتری میان نیروهای آمریکایی و فیلیپینی، می‌تواند توان ما را برای تمرین و آماده‌سازی و نیز انجام عملیات -حتی سریع‌تر- در برای مجموعه‌ای از چالش‌ها بالا ‌ببرد.»

مقام‌های فیلیپینی می‌گویند نیروهای آمریکایی می‌توانند در خاک آن کشور ادواتی را نگه دارند که برای نیروهای آن -به طور خاص در موراد کمک‌رسانی حین بحران‌های طبیعی- امکانات بیشتری را فراهم می‌آورد.

باراک اوباما قرار است بعد‌ازظهر روز دوشنبه (به وقت محلی) وارد فیلیپین شود.

در حال حاضر نیز میان دو کشور پیمان دوجانبه نظامی بلندمدت وجود دارد. با این همه حتی پیش از آغاز سفر آسیایی رئیس‌جمهوری آمریکا، سخن از افزایش بیشتر این همکاری‌ها رفته بود.

انتظار می‌رود پیمان تازه دفاعی، واکنشی را از سوی چین همراه داشته باشد؛ کشوری که پیشتر رئیس‌جمهوری آمریکا از هم‌پیمانان خود -نظیر ژاپن- در برابر آن دفاع کرده بود.

فیلیپین نیز از جمله دیگر کشورهای آسیایی -مانند ژاپن- است که در دریای جنوبی چین با پکن اختلافات ارضی دارد؛ آنچه گاه به حملات و تهدید‌های لفظی تندی میان این کشورها می‌انجامد.

باراک اوباما در پاسخ کتبی خود برای تلویزیون فیلیپینی نوشته است «آمریکا، در خوشی‌ها و سختی‌ها، در کنار هم‌پیمانانش می‌ایستد. در واقع یکی از دلایل اصلی دیدار من (از فیلیپین) این است که بر تهعدات خود تاکید کنیم و به وضوح نشان دهیم که همان‌طور که در گذشته به یکدیگر اتکا می‌کردیم، امروز نیز می‌توانیم روی هم حساب کنیم.»

فیلیپین از سال ۱۹۹۲ میلادی میزبان دو پایگاه از بزرگ‌ترین پایگاه‌های خارجی آمریکاست.

جزئیات پیمان جدید قرار است در آینده به بحث گذاشته شده و منتشر شود.

باراک اوباما در تازه‌ترین سفر آسیایی خود، پیش از فیلیپین به ژاپن، کره جنوبی و مالزی رفته بود.
XS
SM
MD
LG