لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

بحران اوکراین؛ درگیری و آتش‌سوزی جان ده‌ها نفر را در اودسا گرفت


یکی از هواداران روسیه
یکی از هواداران روسیه

دریباسوفسکایا؛ خیابانی که نخستین درگیری‌ها در آن رخ داده است
دریباسوفسکایا؛ خیابانی که نخستین درگیری‌ها در آن رخ داده است

هواداران یکپارچگی اوکراین
هواداران یکپارچگی اوکراین

اودسا شاهد بدترین خشونت‌ها از زمان سقوط دولت یانوکوویچ بوده است
اودسا شاهد بدترین خشونت‌ها از زمان سقوط دولت یانوکوویچ بوده است

ده‌ها نفر در پی درگیری‌ها و به‌ویژه در آتش‌سوزی در ساختمانی در بندر اودسا در جنوب اوکراین کشته شدند؛ درگیری‌ها میان جدایی‌طلبان هوادار روسیه و هوادران یکپارچگی اوکراین رخ داده است.

بنا به گزارش‌ها این ساختمان که یک اتحادیه کارگری است در اشغال جدایی‌طلبان بوده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید در این «بدترین خشونت» رخ داده از زمان سرنگونی دولت ویکتور یانوکوویچ در اوکراین، گزارش پلیس از کشته شدن ۳۸ نفر بر اثر خفگی یا پریدن از پنجره‌ها برای گریز از آتش حکایت دارد.

در اودسا پیشتر نیز درگیری‌هایی -از آن دست که به‌ویژه در شرق اوکراین از زمان فعالیت جدایی‌طلبان هواداران روسیه رخ داده- گزارش شده بود. با این همه، آنها به مرگ منتهی نشده بودند.

این بندر ۱۲ اردیبهشت شاهد تظاهرات هواداران دولت مرکزی اوکراین بوده و پلیس پیشتر گزارش داده بود که دست‌کم چهار نفر در خشونت‌های مربوط به راه‌پیمایی کشته شده‌اند.

به گزارش پلیس در زمان تظاهرات نیز مواد آتش‌زا، بمب‌های بنزینی و قطعات بزرگ سنگ پرتاب شده است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید پلیس کنترل خود را بر خشونت‌ها از دست داده است.

شبکه روسی «راشا تودی» می‌گوید ساختمان اتحادیه کارگران در بندر اودسا، پس از آن آتش گرفت؛ پس از آنکه گروهی از هوداران یکپارچگی با «مخالفان دولت» که در اطراف آن چادر زده بودند، درگیر شده‌اند.

از سوی دیگر خبرگزاری ئونیان اوکراین می‌گوید گروهی از جدایی‌طلبان از پشت‌بام این ساختمان به سوی هوادران یکپارچگی شلیک کرده‌اند.

خبرگزای رویترز نیز از قول پلیس اوکراین می‌گوید که آتش‌سوزی پس از خشونت‌های اولیه خیابانی رخ داده است.

یکی از نمایندگان محلی اودسا -که با تلویزیون اوکراین گفت‌وگو کرده- گفته است هواداران روسیه «به خوبی مسلح بوده‌اند، به خوبی سازماندهی شده بودند و اتفاقات از قبل برنامه‌ریزی شده بود».

او در عین حال گفته است پلیس کار چندانی نکرده است که جلوی درگیری‌ها را بگیرد.

آمریکا خشونت‌های اودسا را محکوم کرد

ایالات متحده با «غیر قابل قبول» خواندن خشونت‌های رخ داده، آن را محکوم کرده است.

ماری هارف، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفته است «امروز جامعه جهانی باید در کنار مردم اوکراین باشد در حالی‌که آنها با این فاجعه روبه‌رو شده‌اند».

سخنگوی وزارت خارجه افزده است «خشونت‌ها و ضرب‌وشتم‌هایی که به کشته و زخمی شدن بی‌دلیل بسیاری انجامید، غیر قابل قبول است».

وزارت خارجه ایالات متحده از طرف‌ها خواسته است که برای آرام کردن اوضاع و حاکم کردن قانون همکاری کنند.

در این بیانیه همچنین از دولت اوکراین خواسته شده است تا در مورد خشونت‌های خونبار اودسا «تحقیقات کامل» انجام داده و «مسببان آن را به دست عدالت بسپارد».

خشونت‌های اودسا همزمان شده است با عملیات نیروهای دولتی اوکراین در اسلوویانسک در در شرق آن کشور، که به گفته کی‌‌یف، در آن «شمار زیادی از جدایی‌طلبان کشته شده‌اند».

XS
SM
MD
LG