لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

سودان جنوبی با «قحطی فاجعه‌باری» روبه‌رو است


سازمان ملل می‌گوید اگر جنگ در سودان جنوبی ادامه پیدا کند تا پایان سال میلادی جاری، نیمی از جمعیت آن کشور «آواره یا پناهنده شده یا جان باخته است».
سازمان ملل می‌گوید اگر جنگ در سودان جنوبی ادامه پیدا کند تا پایان سال میلادی جاری، نیمی از جمعیت آن کشور «آواره یا پناهنده شده یا جان باخته است».
سازمان آکسفام، از بزرگ‌ترین گروه‌های بین‌المللی امدادرسانی، در تازه‌ترین ارزیابی خود در مورد کشور جنگ‌زده سودان جنوبی، هشدار داده است که «قحطی فاجعه‌باری» در انتظار آن است.

این هشدار در روز ۲۴ اردیبهشت، که شبیه آن نیز پیشتر در مورد همین کشور داده شده بود، زمانی دوباره منتشر می‌شود که جنگ داخلی در سودان جنوبی طی پنج ماه گذشته، هزاران -و بنا بر برخی تخمین‌ها ده‌ها هزار- قربانی گرفته است.

مارک گلدرینگ، مدیر اجرایی آکسفام، گفته است که «یا الان اقدامی می‌کنیم یا میلیون‌ها نفر بهای آن را خواهند پرداخت».

آقای گلدرینگ در بیانیه‌ای گفته است «به یک کمک فوری و بزرگ جهانی نیاز داریم تا جلوی رسیدن قحطی به مرحله فاجعه‌بار را بگیریم. نمی‌توانیم هزینه صبر کردن را بپردازیم و نباید در این اقدام ناموفق بمانیم.»

در ۱۹ اردیبهشت ماه سالوا کییر، رئیس‌جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، رهبر شورشیان آن کشور، از دو قبیله رقیب، برای نخستین بار از زمان جنگ داخلی رو در رو شده توافقی آتش‌بسی امضا کردند. توافقی که قرار است به بحران پنج ماهه آن کشور خاتمه دهد.

ساعتی اما از امضای این توافق در اتیوپی نگذشته بود، که سودان جنوبی بار دیگر صحنه درگیری و خونریزی شد.

قحطی در حالی به سراغ این کشور می‌آید که دست‌کم ۲/ ۱ میلیون نفر از ساکنان آن در حال حاضر در پی جنگ داخلی، آواره هستند.

اما پیش‌بینی سازمان ملل متحد برای ماه‌های آینده بسیار بدتر از آمار فعلی است.

بان گی‌مون، دبیرکل ملل متحد به تازگی گفته است اگر تنش‌ها ادامه پیدا کند، تا پایان سال میلادی جاری، نیمی از جمعیت ۱۱ میلیون نفری آن کشور، «آواره یا پناهنده شده یا جان باخته است».

بنا بر ارزیابی سازمان ملل بیش از یک سوم جمعیت سودان جنوبی، با مرحله‌ای از قحطی و گرسنگی روبه‌رو شده که برای آن نیاز به کمک فوری است.

سودان جنوبی، جوان‌ترین کشور مستقل جهان، در سال ۱۳۹۰ از سودان جدا شد. آن کشور دارای منابع نفتی و نیز منابع جنگلی انبوه است.

بانک جهانی، در سال ۲۰۰۹ میلادی شمار ساکنان زیر خطر فقر در آن منطقه را بیش از ۵۰ درصد عنوان کرده بود.
XS
SM
MD
LG