لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۴

روحانی: نباید انتظار داشت در دو یا سه جلسه به توافق برسیم


 کنفرانس خبری حسن روحانی در چین
کنفرانس خبری حسن روحانی در چین
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، در پایان اجلاس سیکا در چین در یک کنفرانس خبری شرکت کرد و گفت نشانه‌های توافق نهایی هسته‌ای دیده‌ می‌شود اما اگر چنین نشد، در شش ماه دیگر می‌توان مذاکرات را ادامه داد.

به گزارش ایسنا حسن روحانی با اشاره به تحولات دیپلماتیک چند ماه اخیر گفت: «بسیاری از مسائلی که ما با دنیا در گذشته داشتیم به سوء تفسیرها و برداشت‌های نادرست غرب از ایران و گاهی ایران از غرب باز می‌گردد، اما اکنون می‌توانیم در سایه‌ تعامل، منطق و گفت‌وگو مسائل خود را حل کنیم و چند ماه گذشته نشان داد اختلافات شدید ایران و دیگران یا کم شده یا حل شده است. ما به دنبال کاهش تنش با دنیا، تعامل و اعتمادسازی هستیم.»

روحانی با بیان اینکه تنش روسیه و دنیای غرب بر سر اوکراین بر گفت‌وگوهای هسته‌ای تاثیر نگذاشته، گفت: «مذاکرات در دور اول و در تفاهم موقت شش ماهه به نقطه‌ای رسید که کاملا نشان داد که دو طرف می‌توانند به توافق دست پیدا کنند. دستیابی به توافق شش ماهه خود نیز کار آسانی نبود و این نشان داد دو طرف امکان رسیدن به تفاهم را دارند.»

وی به خبرنگاران گفت که ایران در توافق موقت هسته‌ای به تعهدات خود عمل کرده اما گلایه کرد که طرف مقابل در اجرای توافقات از خود کندی نشان داده است.

تاخیر در آزادسازی چهار میلیارد و دویست میلیون دلار مورد توافق، یکی از انتقادهای ایران در مورد توافق شش ماهه هسته‌ای بوده است.

رئیس جمهوری ایران در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به اختلافات چندین ساله دوطرف گفت نباید انتظار داشت که «در دو سه جلسه به توافق دست یابیم.»

وی تصریح کرد: «ما به طور کلی به توافق با ۱+۵ بدبین نیستیم و فکر می‌کنم فرصت لازم برای رسیدن به این توافق تا پایان شش ماه اول نیز وجود دارد.»

آخرین دور از گفت‌وگوهای هسته‌ای هفته گذشته در وین برگزار شد اما طرفین اعلام کردند که هنوز نتوانسته‌اند بر سر متن به توافق دست یابند.

به موازات مذاکرات سیاسی با ۱+۵ ایران با آژانس هم در حال مذاکرات فنی است. روز چهارشنبه اعلام شد که ایران و آژانس در سومین مرحله از مذاکرات خود برای اجرای پنج گام دیگر به توافق رسیدند.

ایران و آژانس توافق کرده‌اند که تا سوم شهریور امسال، پنج گام دیگر برای حل مسائل باقی‌مانده بردارند.

یکی از این مسائل همکاری ایران در مورد مطالعات ادعایی در مورد ابعاد احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای است که بیشتر به پیش از سال‌ ۲۰۰۳ بازمی‌گردد.

دسترسی‌ به یکی مراکز تحقیق و توسعه سانتریفیوژها از موارد مورد توافق ایران و آژانس بوده است.

حسن روحانی در پاسخ به خبرنگاری که با توجه مذاکرات هفته وین پرسیده بود آیا ایران برای رفع تحریم‌های عجله دارد و آیا موضع ایران ضعیف‌تر شده، گفت: «ما مشکل چندانی نداریم امروز ایران نسبت به سال گذشته بر اساس آمار و ارقام از نظر اقتصادی شرایط بهتری دارد هم تورم کاهش پیدا کرده و هم بدون کسری بودجه سال گذشته را به پایان رساندیم. از نظر اجتماعی نیز امروز ایران نسبت به سال گذشته با نشاط‌تر و امیدوارتر است و از نظر سیاسی شرایط ما در سطح جهان نسبت به سال‌های گذشته به مراتب بهتر است.»

رئیس جمهور ایران افزود:«ما عجله‌ای نداریم اما اگر حسن نیت در طرف ۱+۵ باشد تا پایان جولای زمان کافی برای رسیدن به توافق وجود دارد و اگر به توافق هم نرسیدیم می‌توانیم توافق شش ماهه‌اول را تمدید کنیم و راه را ادامه دهیم. علامت‌هایی که تا امروز می‌بینید نشان می‌دهد احتمال اینکه به توافق برسیم وجود دارد.»

برپایه گزارش‌های منتشر شده در نتیجه تحریم‌ها نزدیک به ۱۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در بانک‌های خارجی و از جمله چین مسدود شد و امکان سرمایه‌گذاری خارجی در بخش‌های انرژی هنوز فراهم نشده است. از سوی دیگر به موجب تحریم‌های آمریکا و اروپا فروش نفت ایران به شدت کاهش یافته است.

دولت روحانی هم‌اکنون با «رکود تورمی» میراث دولت‌ احمدی‌نژاد و مشکل تامین منابع برای پرداخت یارانه‌های نقدی، و نبود منابع کافی برای بخش تولید دست و پنجه نرم می‌کند.

گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا، «دلواپسان» داخلی و اسرائیل به شدت با مذاکرات ایران و ۱+۵ مخالفند.
XS
SM
MD
LG