لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۲

پوتين: نتيجه انتخابات اوکراين را به رسميت خواهيم شناخت


ولاديمير پوتين، رييس جمهور روسيه روز جمعه ۲۳ ماه مه گفته است، مسکو نتيجه انتخابات رياست جمهوری اوکراين را به رسميت خواهد شناخت، ولی با اين حال هشدار داده است که تحولات اين کشور به جنگ تمام عيار داخلی منجر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ولاديمير پوتين در خصوص انتخابات رياست جمهوری در روز يکشنبه گفته است که روسیه «به انتخاب مردم اوکراين احترام» خواهدگذاشت.

رييس جمهوری روسيه اضافه کرده است:«ما اکنون با کسانی دولت را در اختيار دارند در اتباط هستيم و البته با دولت جديد نيز کار خواهيم کرد.»

رييس جمهوری روسيه در ادامه آمريکا و کشورهای غربی را به «کودتا» عليه دولت ويکتور يانوکوويچ ريیس جمهوری برکنار شده اوکراين در ماه فوريه متهم کرد.

به دنبال تظاهرات عليه ويکتور يانوکوويچ در فوریه سال جاری،‌ وی از پايتخت گريخت و مخالفان در کی يف، پایتخت اوکراین، قدرت را به دست گرفتند.

ولاديمير پوتين همچنين تصريح کرده است:« بحران اوکراين از آنجا شروع شد که يانوکوويچ (رييس جمهوری برکنار شده اوکراين) توافق همکاری با اتحاديه اروپا را به تعويق انداخت.»

رييس جمهوری روسيه اضافه کرده است:« اين اقدام کودتای با حمايت دوستان آمريکايی( در اوکراين) را درپی داشت و در نتيجه آن،‌ اکنون در کشور يک جنگ داخلی تمام عيار در جريان است و خون بسياری بر زمين ريخته شد.»

اشاره رییس جمهوری روسیه به درگیری نیروهای دولتی و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین است. این منطقه طی روزهای اخیر شاهد درگیری های خونین بین نیروهای دولتی و جدایی طلبان است

به گزارش خبرگزاری فرانسه در درگيری های روز جمعه دستکم هفت نفر در نزديکی «دونتسک» در شرق اوکراين کشته شده اند. در درگيری های روز پنجشنبه نيز ۱۸ نفر کشته شدند.

در همين حال، الکساندر تورچينف، رييس جمهوری موقت اوکراين از مردم اين کشور خواسته تا پای صندوق های رای حاضر شده و نگذارند اوکراين بارديگر بخشی «از امپراتوری شوروی» شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، انتخابات روز يکشنبه مهم ترين انتخابات اوکراين از زمان استقلال در ۱۹۹۱ است، چرا که کشور از يک سو با کشمکش جدايی طلبان طرفدار روسيه روبه رو است و از سوی ديگر آستانه ورشکستگی اقتصادی قرار دارد.

طبق این گزارش، رسانه ها در کی يف می گويند، انتخابات رياست جمهوری در روز يکشنبه برای اوکراين بسيار حساس و حياتی است چراکه اين فرصت را برای مردم فراهم خواهد کرد تا بتواند پس از ماه ها نا ارامی و درگيری رييس جمهوری جديد را انتخاب کنند.

با اين حال، رهبران دولت موقت در اوکراين اذعان دارند با شرايط دشواری به ويژه در مناطق شرقی اين کشور برای اخذ آرا مواجه اند. دست کم هفت ميليون نفر از ۴۵ ميليون جمعيت اوکراين در مناطق شرقی اين کشور زندگی می کنند.

مناطق شرقی اوکراين به لحاظ اقتصادی نيز مهم هستند، چرا که مراکز اصلی توليد تسمه های فولادی و زغال سنگ در اين مناطق قرار دارد.
XS
SM
MD
LG