لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

دومین تساوی بدون گل ایران در یک هفته، این بار با مونته‌نگرو


تیم‌ ملی فوتبال ایران در دومین بازی تدارکاتی خود در اردوی اتریش و به میزبانی اشتگلزباخ به مصاف تیم ملی مونته‌نگرو رفت و به تساوی بدون گل رسید.

ایران در نخستین دیدار خود نیز مقابل بلاروس با تساوی بدون گل دست یافته بود. این تیم روز جمعه آینده در آخرین روز حضورش در اردوی اتریش با آنگولا دیدار خواهد کرد.

کارلوس کی‌روش در این بازی پیش از آن که در صدد برتری تیمش مقابل حریف باشد، از روشی استفاده کرد که در بازی‌های تحت فشار جام جهانی برای کسب حداقل امتیاز، به کار خواهد گرفت.

انسجام ساختار دفاعی تیم ملی، بازی ترکیبی، حمایت از بازیکن صاحب توپ، پوشش دادن مناسب بازیکن هم تیمی در حین درگیری با رقیب، همچنین رد و بدل شدن پاس‌های صحیح متعدد، نشان از کارایی و هدفمند بودن اردوی اخیر تیم ملی داشت.

تیم ملی نیز به تدریج از فشار سنگین بدن‌سازی خارج شده و ارتقای آمادگی جسمانی ملی‌پوشان مشهود بود. به نحوی که تقریباً در تمام برخوردها و نبردهای تن به تن، این بازیکنان مونته‌نگرو بودند که روی زمین افتاده یا دچار مصدومیت می‌شدند.

در جدال‌ها ایران فقط یک بار آسیب دید، در شانزدهمین دقیقه هاشم بیک‌زاده به خاطر مصدومیت پشت ساق پای راستش زمین را با ناراحتی ترک کرد و جایش را به پولادی داد. مصدومیت بیک‌زاده هم کهنه بود و ارتباطی به این بازی نداشت.

حضور بازیکنان جوان در نیمه دوم نیز از اتفاقات مهم بازی بود. سردار آزمون ۱۹ ساله که مورد توجه چند باشگاه تراز اول اروپایی است، به جای قوچان‌نژاد وارد میدان شد و در نخستین بازی ملی، آزمون موفقی را پشت سر گذاشت.

استفان یووتیچ از منچسترسیتی، استفان ساویچ مدافع فیورنتینا، مارکو وسوویچ (تورینو)، الشاد زوروتیچ از فولام، برانکو بوسکوویچ (راپیدوین)، لوکا دورده‌ویچ از توئنته هلند و نیکولا ووکچه‌ویچ عضو باشگاه براگا از جمله بازیکنان شاحص مونته‌نگرو بودند که سابقه متوقف کردن تیم ملی انگلستان در ورزشگاه ومبلی را هم دارد.

مصاف با این تیم، شبیه‌سازی دیدار با بوسنی و هرزگوین بود؛ بازی سوم ایران در جام جهانی که ممکن است فینالی برای انتخاب تیم دوم گروه باشد.

اشکان دژاگه در نیمه اول بهترین بازیکن ایران بود و چند موقعیت را روی دروازه حریف تدارک دید. از جمله ضربه ایستگاهی که به زیبایی نواخت و دروازه‌بان حریف را به زحمت انداخت. در نیمه دوم هم پژمان منتظری عملکرد خوبی داشت.

در مجموع، هماهنگی بین بازیکنان در خطوط مختلف چشمگیر بود، جز معدود مواردی از جمله بازی کم‌فروغ شجاعی در نیمه نخست و بیت آشور در نیمه دوم.

در دقیقه ۴۰ و در خطرناک‌ترین نیمه اول، جواد نکونام می‌توانست روی نفوذ و ارسال خوب منتظری گل بزند اما ضربه سرش با اختلاف کمی راهی اوت شد.

در دقیقه ۶۰ کی‌روش با سه تعویض همزمان، تغییر تاکتیک داد تا تیم را در وضعیت هجومی نیز محک بزند. با ورود حاج صفی، جهانبخش و آزمون، ایران روی دروازه حریف خیمه زد، اما نتوانست نتیجه را تغییر دهد. در یک نوبت هم ضربه سر آل نعمه مدافع پیش تاخته خطرساز شد.

در دقیقه ۹۰ اشتباه احمدی در حفظ توپ با پاهایش می‌توانست منجر به فروپاشی دروازه ایران شود، اما خودش زودتر از مهاجم حریف، توپ را جمع کرد.

در ترکیب تیم ملی ایران رحمان احمدی، پژمان منتظری، سیدجلال حسینی (۴۶- مهرداد بیت‌آشور)، امیرحسین صادقی (۶۸- احمد آل‌نعمه)، هاشم بیک‌زاده (۱۶- مهرداد پولادی)، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، خسرو حیدری (۶۰- علیرضا جهانبخش)، اشکان دژاگه (۶۰- احسان حاج صفی)، مسعود شجاعی و رضا قوچان‌نژاد (۶۰- سردار آزمون) بازی کردند.

علیرضا حقیقی، سوشا مکانی و دانیال داوری دروازه‌بان‌های ایران به اتفاق مهدی شریفی، قاسم حدادی‌فر، بختیار رحمانی، کریم انصاری‌فرد، محمدرضا خانزاده، حسین ماهینی، محمدرضا خلعتبری و رضا حقیقی در این بازی به میدان نرفتند.

از این جمع، غیر از داوری و مکانی بقیه بازیکنان در دیدار با بلاروس حضور داشتند. کی‌روش احتمالاً در دیدار با آنگولا، به این دو دروازه‌بان یا دست‌کم یکی از آنها فرصت عرض اندام خواهد داد.

با توجه به میزان مصدومیت بیک‌زاده و اینکه از ابتدای اردوی اتریش با مصدومیت مواجه بود، برای این دیدار نیز با تلاش پزشکان به زمین آمد. حالا این احتمال وجود دارد که مدافع چپ ایران وداعی تلخ با جام جهانی داشته باشد. اتفاقی که پیش از جام جهانی ۲۰۰۶ و در همین پست، برای ستار زارع رخ داد.

در بازی با مونته‌نگرو از لباس تیم ملی در جام جهانی رونمایی شد و ملی‌پوشان ایران با لباس‌های منقش به یوزپلنگ مقابل مونته‌نگرو به میدان رفتند که تصویرش چندان واضح نبود. عادل فردوسی‌پور گزارشگر بازی نیز با کنایه، به محو بودن یوزپلنگ روی پیراهن اشاره کرد.

در سایر دیدارهای تدارکاتی، تيم ملی استراليا دیگر سهمیه آسیا در جام جهانی در خانه مقابل آفريقای جنوبی به تساوی یک بر یک رسید. روسيه هم میزبان اسلواکی بود که با يک گل به پيروزی دست يافت. تنها گل اين ديدار در واپسین دقایق توسط کرژاکوف به ثمر رسيد. رقابت مقدونيه و کامرون هم با نتيجه دو بر صفر به سود کامرون به پايان رسيد.
XS
SM
MD
LG