لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۶

پوتین خواستار پایان فوری اقدام نظامی در اوکراین شد


یکی از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه در اطراف فرودگاه بین‌المللی دونتسک
یکی از شبه‌نظامیان جدایی‌طلب هوادار روسیه در اطراف فرودگاه بین‌المللی دونتسک
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، خواستار پایان فوری آنچه او اقدام نظامی «تنبیهی» دولت اوکراین نامیده، در شرق آن کشور علیه شبه‌نظامیان جدایی‌طلب شد.

واکنش رئیس‌جمهوری روسیه در حالی بیان می‌شود که در شدیدترین درگیری‌های هفته‌های گذشته میان نیروهای نظامی اوکراین و جدایی‌طلبان هوادارا روسیه در شهر دونتسک، ده‌ها نفر کشته شده‌اند.

این درگیری‌ها از روز پنجم خرداد ماه آغاز شد و دولت اوکراین می‌گوید توانسته است «فرودگاه بین‌المللی دونتسک را پاکسازی کند و جدایی‌طلبان را از ساختمان این فرودگاه بیرون کند».

بنا بر آنچه در وب‌سایت شهردار دونتسک منتشر شده، ۳۱ نفر در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند. دست‌کم دو تن از کشته‌شدگان درگیری‌های شدید ساعت‌های گذشته غیرنظامی هستند.

روز ششم خرداد فرودگان بین‌المللی این شهر همچنان تعطیل بود.

یک سخنگوی جدایی‌طلبان مسلح در دونتسک به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان گفته است که ۳۵ نفر از کشته‌شدگان در درگیری‌ها از آنها بوده‌اند.

رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی، می‌گوید این احتمال وجود دارد که بین ۳۰ تا ۱۰۰ نفر طی درگیری‌ها کشته شده باشند.

مسکو می‌گوید ولادیمیر پوتین، ششم خرداد ماه با نخست‌وزیر ایتالیا در این مورد گفت‌وگوی تلفنی داشته و در آن خواستار «توقف فوری» عملیات نظامی «در مناطق جنوب‌شرقی اوکراین و برپایی گفت‌وگوهای صلح میان کی‌یف و نمایندگان (این) مناطق شده است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، بنا دارد هفته آینده با پترو پروشنکو، رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین، دیدار کند.

به گفته کاخ سفید آمریکا این دیدار قرار است بین روزهای سوم و شش ژوئن، وقتی پروشنکو در اروپا خواهد بود، انجام شود، اما تاریخ و محلی برای آن مشخص نشده است.

اوباما از جمله کسانی بود که از انتخابات اوکراین استقبال و ابراز امیدواری کرده بود که آن به متحد شدن اوکراین بیانجامد.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز بر پشتیبانی خود از رئیس‌جمهوری منتخب اوکراین تاکید کردند.

رئیس کمسیون اروپایی گفته است، رهبران اتحادیه اروپا، سه‌شنبه در بروکسل، بلژیک، در مورد مسایلی چون اصلاحات قانون اساسی در اوکراین، راه‌های کمک اقتصادی به آن کشور و نیز همکاری در مورد افزایش امنیت انرژی برای اوکراین و اتحادیه اروپا را تبادل نظر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG