لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۴

درخواست برای ورود قوه قضائیه به ماجرای بورسیه‌های «غیرقانونی»


در ادامه واکنش‌ها به ماجرای «بورسیه غیرقانونی ۳ هزار دانشجوی دکتری» در دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس کمیته آموزش عالی مجلس ایران خواستار ورود قوه قضائیه به این موضوع شد.

جواد هروی، رئیس این کمیته، روز شنبه، ۱۰ خرداد، به خبرگزاری خانه ملت، وابسته به مجلس شورای اسلامی، گفت: «هیچ شکی در آمارهای ارائه شده از سوی وزارت علوم مبنی بر تخلف دولت گذشته در بورسیه سه هزار دانشجوی دکتری بدون در نظر گرفتن ضوابط نیست.»

پس از واکنش‌های روزهای گذشته به این خبر، وزارت علوم ایران روز گذشته در اطلاعیه‌ای خبر داد که این افراد همچنان مشغول به تحصیل هستند.

وزارت علوم در اطلاعیه خود همچنین گفته بود: معاونت دانشجویی بر اساس تعهدات شهریه این دانشجویان را به دانشگاه‌ها پرداخت کرده و این افراد در حال حاضر مشغول به تحصیل هستند.

به گفته رئیس کمیته آموزش عالی مجلس، هر دانشجوی بورسیه «یک میلیارد هزینه برای کشور دارد».

پیشتر مجتبی صدیقی، معاون وزیر علوم، روز چهارم خردادماه اعلام کرده بود که «معدل دوره کارشناسی ۲۲۸ نفر از بورسیه‌شدگان زیر ۱۴ بوده است».

آقای صدیقی اضافه کرده بود: «معدل کارشناسی ارشد ۳۰۵ نفر از تبدیل به داخل‌کنندگان زیر ۱۶ بوده است که از این تعداد ۴ نفر معدل زیر ۱۴، ۵۴ نفر معدل ۱۴ تا ۱۵ و ۲۴۷ نفر معدل ۱۵ تا ۱۶ داشتند.»

در روزهای گذشته برخی از چهره‌های سیاسی و دانشگاهی نیز به این خبر واکنش نشان داده‌اند.

از جمله مهدی سالاری ‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر، روز شنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با بیان این ‌که به حال و احوال دانشگاه و علم و پژوهش «باید گریست» گفت: ربودن فرصت دریافت بورس دکتری از هزاران جوان فارغ‌التحصیل و ذی‌صلاح کمتر از فساد اختلاس سه هزار میلیاردی نیست.

نجفقلی حبیبی، رئیس سابق دانشگاه علامه طباطبایی، نیز خواستار ورود سازمان بازرسی به این موضوع شد و گفت: تمام حقوقی که در طول عمر خدمت‌شان خواهند گرفت نامشروع خواهد بود.

در همین زمینه سال گذشته برخی وب‌سایت‌ها از بورسیه «غیرقانونی و بدون مصاحبه» سارا دانشجو، دختر ۲۷ ساله کامران دانشجو، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد، خبر داده بودند.

بر اساس نامه‌ای که وب‌سایت فرارو در ۲۶ شهریورماه سال ۱۳۹۲ منتشر کرد دانشگاه تربیت مدرس در ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ و در روزهای پایانی وزارت کامران دانشجو طی نامه‌ای درخواست کرده بود که با بورس سارا دانشجو موافقت شود.

به دنبال این درخواست، محمود ملاباشی، معاون آموزشی وزیر علوم، نیز در مدت کوتاه شش روزه (۲۰مرداد) با درخواست دانشگاه تربیت مدرس موافقت کرد.

در مقابل این انتقادها محمود نبویان، نماینده مردم تهران و عضو جبهه پایداری، این بورسیه‌ها را کاملا قانونی توصیف کرده و گفته است: کسانی در دانشگاه‌ها، وزارت علوم و رسانه‌ها که به دنبال منافع فردی و جناحی خود هستند در صددند تا این سه هزار نفر را از دانشگاه‌ها حذف کنند.
XS
SM
MD
LG