لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

تشکیل پرونده قضایی علیه نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ»


به دنبال توقف نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» در تهران٬ روابط عمومی دادستانی تهران از تشکیل پرونده قضایی علیه این نمایش خبر داد. پیشتر کارگردان و یکی از بازیگران این نمایش‌نامه در دادسرای «فرهنگ و رسانه» حاضر شده بودند.

به گزارش روز دوشنبه ۱۹ خرادماه خبرگزاری دانشجویان ایران٬ ایسنا٬ روابط عمومی دادستانی تهران در بیانیه‌ای آورده است: «در پی اطلاع واصله مبنی بر ارتکاب برخی اقدامات و حرکات خلاف موازین اسلامی در اجرای نمایش‌نامه «تانگوی تخم‌مرغ داغ»٬ در این زمینه پرونده قضایی تشکیل گردید.»

در این بیانیه علت توقف اجرای این نمایش٬ «وجود برخی صحنه‌های نامناسب که به طور عمده توسط بازیگر زن اجرا می‌شود» و همچنین استفاده از «الفاظ رکیک و اظهارات خلاف موازین اسلامی و عفت عمومی» عنوان شده است.


«تانگوی تخم‌مرغ داغ» به کارگردانی هادی مرزبان و بازی بازیگرانی چون علی نصیریان٬ فردوس کاویانی٬ فرزانه کابلی٬ امین زندگانی٬ پریسا مقتدی٬ مهدی عبادتی و لیلا برخورداری ۱۶ خردادماه٬ پس از ۳۳ اجرا در تالار وحدت٬ از اجرا بازماند.

در همین خصوص ۱۸ خردادماه هادی مرزبان و علی نصیریان در دادسرای «فرهنگ و رسانه» حاضر شدند. هادی مرزبان ۱۸ خردادماه در این خصوص به ایسنا گفت: «امروز من و آقای نصیریان در دادگاه فرهنگ و رسانه حاضر شدیم و قرار است فردا (۱۹ خردادماه) هم من به تنهایی در این دادسرا حضور پیدا کنم.

به گفته آقای مرزبان قرار بود ۱۹ خردادماه تکلیف این نمایش مشخص شود٬ اما هنوز مشخص نیست که آیا این نمایش بار دیگر به روی صحنه خواهد رفت یا نه.


«تانگوی تخم‌مرغ داغ» که نوشته اکبر رادی است٬ فروریختن پدرسالاری و نمادهای آن در جامعه ایران را به تصویر می‌کشد. این نمایش جزو نخستین آثار تولیدی مرکز هنرهای نمایشی و شورای ارزشیابی و نظارت این اداره در دوره جدید مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد محسوب می‌شود.

علی جنتی٬ وزیر ارشاد ۱۸ خردادماه از توقیف این نمایش انتقاد کرد و گفت: «این نمایش مجوز داشته و مدتی هم اجرا شده٬ اما اشکالاتی هم داشت که باید مرتفع می‌شد. ما هم به آن‌ها گفته بودیم که این اشکالات را رفع کنند٬ اما در این بین یک دفعه با توقیف نمایش مواجه شدیم.»

دادستانی تهران ۱۹ خردادماه در بیانیه خود آورده است که اشاره آقای جنتی به وجود «اشکالاتی» در این نمایش٬ «خود موید اشکال وارده به اجرای این برنامه است».

این بیانیه همچنین تاکید کرده است که به دست‌اندرکاران نمایش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تذکر و اخطار لازم داده شده است که «ادامه نمایش به همان ترتیب٬ نشان از عدم توجه به تذکر بوده است».
XS
SM
MD
LG