لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۱

ماری هرف در مورد مذاکرات هسته‌ای: باید دست به انتخاب‌های دشواری زد


ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا
ایران و ایالات متحده صبح سه‌شنبه، ۲۰ خرداد وارد دومین روز مذاکرات هسته‌ای دوجانبه خود شدند در حالی که واشینگتن با توجه به نزدیک بودن مهلت دستیابی به توافق نهایی هشدار داده است که باید «تصمیمات سختی» گرفته شود.

دور پیشین مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی پیشرفت چندانی در پی نداشت که همین موضوع باعث شد تهران و اعضای گروه ۱+۵ به صرافت برگزاری مذاکرات دو جانبه بیفتند.

بر این اساس دیپلمات‌های ارشد ایران و آمریکا از روز دوشنبه در شهر ژنو سوئیس پای میز مذاکره رفتند در حالی که از سخنان عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، برمی‌آید که فضای مذاکرات «مثبت و سازنده» بود.

با این حال واشینگتن هشدار داده است که مهلت تعیین‌شده برای دستیابی به توافق هسته‌ای رو به پایان است و تا روز ۲۹ تیر مذاکرات باید به نتیجه رسیده باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اظهار داشت: «ما فکر می‌کنیم که در برخی از مراحل مذاکرات پیشرفت‌هایی داشته‌ایم، اما همان‌طور که گفته‌ایم، دور قبل مذاکرات پیشرفت کافی نداشت. واقعیت آن که بحث‌ها از واقع‌گرایی کافی برخوردار نیست.»

وی در ادامه گفت: «می‌دانیم که زمان زیادی باقی نمانده است. به همین خاطر هم گفته‌ایم که روند دیپلماسی شدت خواهد گرفت. باید دست به انتخاب های دشواری زد و تمرکز ما روی مهلت ۲۹ تیر است.»

این در حالی است که ایران ابراز امیدواری است در صورت عدم دستیابی به توافق جامعه هسته‌ای در مهلت مقرر، بتوان توافق‌نامه ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کرد.

عباس عراقچی روز دوشنبه به خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، گفت: «امیدواری‌ها بر این بوده است که توافق نهایی در این مدت حاصل شود اما اگر چنین نشود ناچاریم توافق ژنو را برای شش ماه دیگر تمدید کنیم تا مذاکرات بتواند ادامه یابد... هنوز زود است قضاوت کنیم که آیا نیاز به تمدید توافق ژنو هست یا نه.»

در این حال آقای عراقچی از برگزاری مذاکرات دو جانبه با دیگر اعضای گروه ۱+۵ خبر داده است که تا پیش از دور بعدی گفت‌وگوهای چندجانبه ایران و قدرت‌های جهانی انجام خواهد گرفت.

بر این اساس دیپلمات‌های ایرانی با همتایان فرانسوی خود روز چهارشنبه، ۲۱ خرداد، در ژنو به گفت‌وگو می‌نشینند و روز یکشنبه، ۲۵ خرداد نیز دیپلمات‌های آلمانی به تهران خواهند آمد.

دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG