لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۳

ایران و آمریکا درباره عراق «به اختصار گفت‌وگو کردند»


ارتش عراق در حال گشت‌زنی در اطراف کربلا
ارتش عراق در حال گشت‌زنی در اطراف کربلا

بنا بر برخی گزارش‌ها در حاشیه نشست هسته‌ای وین که از روز دوشنبه ۲۶ خرداد آغاز شد، آمریکا به اختصار درباره بحران عراق با ایران گفت‌وگویی انجام داده است.

خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه‌ای از یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که نخواسته نامش فاش شود، با بیان این خبر افزوده است که گفت‌وگوی مختصر جدا از دیدارهای سه‌جانبه‌ای که همراه نماینده اتحادیه اروپا، انجام شد، صورت گرفته است.

از سوی دیگر عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم ایران در مذاکرات هسته‌ای، به خبرگزاری ایسنا گفته است در گفت‌وگوها «فقط موضوع هسته‌ای مورد بحث قرار گرفت».


این در حالی‌ست که ماری هرف، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، به شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، گفته است در واقع مقام‌های دو کشور (در وین) «بحثی بسیار مختصر» درباره عراق و خطری که از سوی «دولت اسلامی عراق و شام (داعش)» به وجود آمده، در حاشیه مذاکرات داشته‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان و به گفته یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا «این تعامل، هماهنگی نظامی یا هدفی راهبردی را درباره آینده عراق و بالای دست مردم آن کشور، در بر نخواهد گرفت.»

جان کیربای، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز روز دوشنبه به خبرنگاران گفته بود که آن وزارت‌خانه، روی طرحی برای همکاری با ایران در عراق کار نمی‌کند؛ «طرحی برای رایزنی با ایران در مورد عملیات نظامی در عراق نداریم».

یک مقام آمریکایی نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است به احتمال زیاد در وین (طی مذاکرات اتمی ایران و ۵+۱) گفت‌وگوهای دوجانبه‌ بیشتری درباره عراق صورت نخواهد گرفت.

با این همه این مقام دیدار و گفت‌وگوهایی را در جایی دیگر بین دو طرف رد نکرده است.

پیشتر جان کری، وزیر خارجه آمریکا در همان روز دوشنبه گفته بود: آمریکا آماده مذاکره با ایران در مورد عراق است.

تازه‌ترین گفته‌ها در مورد مذاکرات میان دو کشور بر سر ایران و عراق در حالی مطرح می‌شود که روزنامه وال‌استریت جورنال در گزارشی گفته بود واشینگتن به گفت‌وگو با تهران بر سر بحران عراق و «داعش» نزدیک می‌شود.

جان کری روز دوشنبه در مصاحبه‌ای با «یاهو!نیوز» گفت «بگذارید پیش از هر اظهاراتی ببینیم ایران به انجام چه کاری مایل است یا مایل نیست».

حسن روحانی، رئيس‌جمهوری ايران، نیز روز ۲۴ خرداد ماه گفته بود «همه کشورها بايد کمک کنند تا با داعش مقابله شود. آمريکا هم در اين زمينه هنوز اقدامی نکرده است. هرگاه آمريکا عليه داعش اقدامی کرد، می‌شود درباره همکاری با اين کشور فکر کرد.»

تهران و واشینگتن، هر دو طی روزهای گذشته نگرانی خود را از بحران پیش‌آمده در پی پیشرفت‌های پیکارجویان افراطی «داعش» در عراق نشان داده‌اند.

XS
SM
MD
LG