لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۸

درگیری «بیش از ۵ میلیون ایرانی» با آسیب‌های مواد مخدر


در آستانه هفته موسوم به «هفته مبارزه با مواد مخدر» در ایران، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت در وزارت بهداشت جمهوری اسلامی از درگیر بودن حدود ۵ میلیون ایرانی «با آسیب‌های مواد مخدر» در کشور خبر داد.

شهرام رفیعی‌فر، سرپرست دفتر آموزش و ارتقای سلامت در وزارت بهداشت ایران، روز سه‌شنبه، ۲۷ خردادماه، در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفت که علاوه بر خود معتادان، سلامت زندگی همسر و فرزندان آنها نیز در معرض خطر است.

به گفته آقای رفیعی‌فر، حدود ۵ میلیون نفر از جمعیت ایران با آسیب‌های مصرف مواد مخدر درگیر هستند.

اعلام این آمار در حالی است که روزنامه آرمان، چاپ تهران، روز سه‌شنبه خبر داد که سعيد صفاتيان، ﻣﺪﻳﺮکل ﭘﻴﺸﻴﻦ «درمان» در «ﺳﺘﺎﺩ ﻣﺒﺎﺭﺯﻩ ﺑﺎ ﻣﻮﺍﺩ ﻣﺨﺪﺭ» ایران، ﺁﻣﺎﺭ ﻭﺍﻗﻌﯽ ﺗﻌﺪﺍﺩ ﻣﻌﺘﺎﺩﺍﻥ در ايران را بیش از «سه ميليون و ۵۰۰ هزار تن» اعلام کرده است.

به گفته آقای صفاتيان، «در دنيا ۲۱۰ ميليون معتاد وجود دارد که از اين تعداد ۱۰ ميليون تن قاچاقچی هم هستند» و «نسبت قاچاقچی به معتاد ۲۱ است».

مديرکل پيشين درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر در ایران با رد اظهارات مقام‌های رسمی از جمله فرمانده نيروی انتظامی جمهوری اسلامی که آمار معتادان به موادمخدر را از «یک ميليون و ۲۰۰ هزار تن» اعلام کرده‌‍‌اند گفته است که اين آمار متعلق به ابتدای سال ۸۶ خورشیدی است.

سعيد صفاتيان گفته است: «طبق تحقيق انجام شده در سال ۸۶، یک ميليون و ۲۰۰ هزار معتاد شناسايی شدند که ۸ ماه بعد ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد اين تعداد به يک ميليون و ۳۵۰ هزار نفر افزايش يافته است.»
XS
SM
MD
LG