لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۱۵

ريحانه طباطبايی،‌ روزنامه نگار، برای اجرای حکم بازداشت شد


ريحانه طباطبايی، روزنامه نگار و از فعالان نزديک به جبهه مشارکت روز شنبه ۳۱ خردادماه به دادسرای اوين احضار و برای اجرای حکم پرونده قبلی خود بازداشت شده است. همچنين گزارش هايی در خصوص بازداشت مهدی خزعلی منتشر شده است.

يکی از نزديکان خانم طباطبايی با اعلام اين مطلب به راديو فردا گفته است: ريحانه طباطبايی در دادسرای اوين در مورد پرونده جديدش تفهيم اتهام شد ولی به رغم ارائه وثيقه برای حکم جديد، برای اجرای حکم شش ماه حبس تعزيری اش که پيشتر صادر شده بود، به بند زنان زندان اوين منتقل شد.

در همين حال به نوشته «کلمه»،‌وب سايت نزديک ميرحسين موسوی، اتهامات ريحانه طباطبايی در پرونده جديد «عضويت در ستاد ملی جوانان در انتخابات سال ۹۲، شرکت در همايش جوانان اصلاح طلب در شهرکرد، سفر به سيستان و بلوچستان و گرگان و همچنين توهين به سعيد جليلی و محمدباقر قاليباف در فيس بوک خود، عنوان شده است.»

طبق اين گزارش خانم طباطبايی آذرماه سال ۱۳۸۹ بازداشت و به مدت ۳۶ روز در انفرادی بند ۲ الف سپاه تحت بازجويی قرار داشت. وی سپس از سوی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به رياست قاضی مقيسه، به اتهام به ۶ ماه حبس تعزيری محکوم شده بود.

در همين حال گزارش ها حاکی است که مهدی خزعلی، فعال سياسی، روز جمعه ۳۰ خردادماه در بيرون از منزل خود توسط ماموران امنيتی بازداشت و به اوين منتقل شده است.

مهدی خزعلی از زمان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری ايران از سال ۱۳۸۸ تاکنون چندبار بازداشت شده است.

درحالی خبر بازداشت ريحانه طباطبايی منتشر شده است که گرشگران بدون مرز روز چهارشنبه در ارزيابی خود از وضعيت آزادی اطلاع‌رسانی در ايران اعلام کرد که يک سال پس از پيروزی حسن روحانی در انتخابات رياست جمهوری ايران، هنوز هيچ پيشرفت قابل ملاحظه‌ای در اين عرصه رخ نداده و ايران همچنان يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

گزارشگران بدون مرز حسن روحانی را به تحقق وعده‌های انتخاباتی خود فرا خوانده و اعلام کرده است که در دوران رياست جمهوری او هنوز «موج بازداشت فعالان رسانه‌ای ادامه دارد».

در اين بيانيه تصریح شده است که هم‌اکنون ۵۸ روزنامه‌نگار و شهروند وب‌نگار در زندان‌های ايران به‌سرمی‌برند که ۲۵ تن از آنان در فاصله يک سال گذشته بازداشت و زندانی شده‌اند. در عين حال که ۱۴ رسانه نيز از زمان پيروزی آقای روحانی در انتخابات سال گذشته به شکل موقت يا دائم توقيف شده‌اند.
XS
SM
MD
LG