لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۳

تاکید گروه ۱+۵ بر دستيابی به توافق نهايی با ايران تا ۲۰ ژوئيه


شش قدرت جهانی روز پنجشنبه، پنجم تير، بار ديگر بر تعهد خود مبنی بر دستيابی به توافق با ايران بر سر پرونده هسته‌ايش تا روز ۲۰ ژوئيه تاکيد کردند، اين در حالی است که تهران درخواست‌های اين گروه را «زياده خواهی» توصيف کرده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه حاکی است که نمايندگان پنج کشور آمريکا، چين، روسيه، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان، «روزی شلوغ» را با کاترين اشتون، مسوول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا پشت سر گذاشتند تا خود را برای مذاکرات هفته آينده با ايران آماده کنند.

مايکل مان، سخنگوی خانم اشتون، در اين زمينه گفت که گروه پنج به علاوه يک «در اين نشست قصد خود را مبنی بر دستيابی به توافق با ايران تا روز ۲۰ ژوئيه مورد تاکيد قرار داد».

دور ششم گفت‌وگوهای ميان این گروه و ايران قرار است از چهارشنبه هفته آينده، ۱۱ تيرماه، با حضور کاترين اشتون و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، در وين از سر گرفته شود.

دور پنجم مذاکرات دو طرف نتيجه چندانی در بر نداشت و گزارش شده که اختلافات درباره نحوه حل و فصل ابهامات برنامه هسته‌ای ايران و نوشتن توافقنامه نهايی همچنان باقی است.

آقای ظريف امروز اظهار داشت، در حالی که ايران «پيشنهادهای معقولی» را ارائه داده است تقاضاهای گروه پنج به علاوه يک روند گفت‌وگوها را به مخاطره انداخته است.

خبرگزاری ايرنا از وزير امور خارجه جمهوری اسلامی نقل و قول کرده که در دیدار با یک مقام وزارت خارجه کوبا گفته است: «ايران آماده رسيدن به راه حل است و در اين رابطه پيشنهادهای معقولی ارائه داده است اما ممکن است طرف مقابل با زياده‌خواهی مانع توافق شود که در آن صورت مانع به بن بست رسيدن مذاکرات برای دنيا مشخص خواهد شد».

گروه پنج به علاوه يک نگران دستيابی ايران به دانش لازم برای ساخت بمب هسته‌ای است، اين در حالی است که تهران می‌گويد برنامه اتمی‌اش ماهيت صلح‌آميز دارد.

دو طرف در آذرماه پارسال به توافقی موقت دست يافتند که بر اساس آن ايران ميزان غنی سازی اورانيوم را به زير پنج درصد کاهش داد و گروه پنج به علاوه يک نيز تحريم‌ها عليه تهران را اندکی تعديل کرد.

XS
SM
MD
LG