لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

اشرف غنی با ۵۶ درصد آراء پیشتاز دور نهایی انتخابات افغانستان است


اشرف غنی احمدزی (تصویر سمت راست) و عبدالله عبدالله
اشرف غنی احمدزی (تصویر سمت راست) و عبدالله عبدالله

نتایج اولیه دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نشان می‌دهد که اشرف غنی احمدزی با کسب بیش از ۵۶ درصد آرا پیشتاز این انتخابات است. این در حالی است که عبدالله عبدالله، دیگر نامزد انتخاباتی، پیشتر گفته بود تا رفع شبهات درباره آراء، اعلام نتایج باید به تاخیر بیفتد.

بر اساس اعلام کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان در روز دوشنبه، ۱۶ تیر ماه، ۵۶.۴۴ درصد از آرای شمرده شده تاکنون به اشرف غنی احمدزی تعلق گرفته که مجموع آن چهار میلیون و ۴۸۵ هزار و ۸۸۸ رای می‌شود.

عبدالله عبدالله نیز با کسب سه میلیون و ۴۶۱ هزار و ۶۳۹ رای از آرای شمارش‌ شده، ۴۳.۵۶ درصد این آرا را به خود اختصاص داده است.

لینک مستقیم

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این قرار بود که نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری را چهارشنبه گذشته اعلام کند، اما این امر به واسطه اعتراضات عبدالله عبدالله برای پنج روز به تعویق افتاد.

آقای عبدالله معتقد است که در این انتخابات علیه او تقلب شده و به همین خاطر نیز روز یکشنبه تاکید کرد «تا زمانی که آرای پاک و تقلبی از هم جدا نشوند، نتیجه انتخابات را نمی‌پذیرد» و این نتایج نباید اعلام شود.

در این شرایط خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از اعضای ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی گزارش داد که رقبای انتخاباتی با یکدیگر توافق کرده‌اند آرای ۷۱۰۰ حوزه رای‌‌‌گیری در ۱۰ استان را بازبینی کنند تا نسبت به صحت آراء اطمینان حاصل شود.

اما در همین حال یکی از مشاوران عبدالله عبدالله تاکید کرده که این توافق، نهایی نشده است.

مجیب الرحمان رحیمی به رویترز گفت: «نشست‌های ما تا نیمه شب گذشته ادامه یافت که پیشرفت‌هایی هم حاصل شد، اما ما هنوز به توافق نهایی دست نیافته‌ایم.»

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان پیش از این تاکید کرده بود که تاخیر پنج روزه در اعلام نتایج اولیه انتخابات، باعث نمی‌شود که تغییری در زمان اعلام نتیجه نهایی به وجود بیاورد.

نتایج نهایی این انتخابات مقرر شده است که تا آخر تیر ماه اعلام شود.

XS
SM
MD
LG