لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۴

دومین بانک بزرگ آلمان به خاطر نقض تحریم‌های ایران «احتمالا جریمه می‌دهد»


سردر کومرتس‌بانک در کلن آلمان
سردر کومرتس‌بانک در کلن آلمان

به گزارش خبرگزاری رویترز، احتمال می‌رود کومرتس‌بانک آ‌ گی، دومین بانک بزرگ آلمان، به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا در مورد ایران و برخی دیگر کشورها، مبلغی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلیون دلار برای پایان دادن به پرونده و تحقیقات پرداخت کند.

این جریمه که پیشتر گفته شده بود بیش از ۵۰۰ میلیون دلار است، از جمله مبلغی درخواستی از سوی بنجامین لاوسکی، سرپرست اداره خدمات مالی نیویورک، در بر می‌گیرد.

این اداره پیشتر نیز بانک‌های اروپایی را به خاطر دور زدن تحریم‌ها و پنهان کردن نقل و انتقالات مالی، به دادگاه کشانده بود؛ در سال ۱۳۹۱ بانک بریتانیایی «استاندارد چارترد»، با همین اتهام‌ها، ۳۴۰ میلیون دلار به این اداره جریمه پرداخت کرد.

به گزارش ۱۹ تیر ماه، رویترز دیگر ساز و کارهای دولتی آمریکا مانند وزارت دادگستری، خزانه‌داری یا «فدرال رزرو»؛ بانک مرکزی ایالات متحده، در گفت‌وگوها شرکت داشته‌اند.

جریمه بانک آلمانی، تازه‌ترین دور از این دست است که در پی پرداخت مبلغی نزدیک به ۹ میلیارد دلار از سوی بانک فرانسوی ب‌ان‌پ پاریبا، برای رفع اتهام‌های مشابه، صورت می‌گیرد.

بانک ب‌ان‌پ پاریبا، بزرگ‌ترین بانک فرانسوی، نهم تیر ماه برای جلوگیری از دادگاهی شدن در آمریکا، و پس از چندین هفته کشمکش، بالاخره موافقت کرد تا به عنوان مجازات نقض تحریم‌های ایالات متحده علیه چند کشور، از جمله ایران، ۸ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار جریمه پرداخت کند.

تعدادی دیگر از بانک‌های اروپایی از جمله «اچ‌اس‌بی‌سی»؛ یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار یا «آی‌ان‌جی» هلند ۶۱۹ میلیون دلار، در همین رابطه به آمریکا جریمه پرداخت کرده‌اند.

رویترز می‌گوید مقام‌های آمریکایی در حال تحقیق روی فعالیت بانک‌های دیگر اروپایی مانند بانک ایتالیایی یونی‌کردیت، بانک آلمانی دویچه بانک یا بانک فرانسوی کردی‌ آگریکول هستند.

یکی از مواردی که بانک آلمانی به نقض آن متهم است، به گفته یکی از منابع خبری رویترز، انتقال پول برای کشتی‌رانی جمهوری اسلامی ایران است.

کشتی‌رانی ایران از سال ۲۰۰۸ میلادی در فهرست تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

یک منبع به رویترز گفته است این بانک متهم است با وجود آنکه می‌دانسته کشتی‌رانی ایران تحریم است، با آن معامله انجام داده است.

یکی از نمایندگان کومرتس‌بانک از توضیح در مورد خبر رویترز سرباز زده است.

برخی دیگر سازمان‌ها و مقام‌های آمریکایی نیز یا از واکنش به این خبر سرباز زده‌اند یا در دسترس نبوده‌اند.

به گفته یک مقام آشنا به موضوع، توافق میان بانک و مقام‌های آمریکایی ممکن است طی چند هفته آینده به دست بیاید.

روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ، از معتبرترین روزنامه‌های آلمانی، نیز از قول منابعی می‌گوید این بانک «مدتی پیش» کارکنانی را در هامبورگ به خاطر معاملاتی پنهان با کشورهایی مانند ایران و سودان، اخراج کرده بود.

XS
SM
MD
LG