لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۹

هشت فعال اینترنتی مجموعا به ۱۲۷ سال زندان محکوم شدند


رسانه‌های ایران روز یکشنبه خبر دادند که هشت فعال شبکه اجتماعی فیس بوک از سوی دادگاه انقلاب اسلامی در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب هشت جوان فعال در فیس بوک را به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص در مجموع به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم کرد.

این افراد تعدادی صفحه در فیس بوک را مدیریت می کردند که از تیر ماه سال ۹۲ خورشیدی با پیگرد قرارگاه ثارالله یکی از قرارگاه‌های امنیتی سپاه پاسداران روبرو شدند و پس از آن با حکم دادستانی، دستگیر و بازداشت شدند.

به گزارش ایرنا، متهمان این پرونده اتهامات مختلفی دارند اما اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام در پرونده هر هشت تن مشترک است.

پرونده متهمان در شعبه ششم بازپرسی دادسرای شهید مقدس (دادسرای اوین) بررسی شد و در نهایت با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده ۲۷ بهمن ماه سال گذشته برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه ارجاع شد.

متهمان این پرونده از شهرهای مختلف ایران شامل یزد، شیراز، آبادان، کرمان و تهران هستند که پرونده آنها حدود ۱۱ جلد است.

نخستین نشست رسیدگی به اتهامات متهمان ۲۵ فروردین ماه برگزار و بعد از چند جلسه رسیدگی، حکم دادگاه نهم اردیبهشت ماه صادر شد.

دو متهم این پرونده به ترتیب به ۱۸ سال و ۱۹ سال حبس، پرداخت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان جزای نقدی و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده اند.

سایر متهمان این پرونده نیز به ۲۱، ۱۴، ۲۰، ۸، ۱۱ و ۱۶ سال حبس محکوم شده‌اند.

پرونده متهمان به دادگاه تجدید نظر فرستاده شده اما هنوز شعبه رسیدگی کننده تعیین نشده است.

نام و مشخصات این جوانان که در مجموع به ۱۲۷ سال زندان محکوم شده‌اند، در خبر ایرنا عنوان نشده است.

شبکه‌های اجتماعی فیس بوک و توئیتر درحالی در ایران فیلتر است که برخی مقام‌های سیاسی و رسمی جمهوری اسلامی همچون حسن روحانی و محمد جواد ظریف در این شبکه‌های اجتماعی فعال هستند.

پس از روی کار آمدن دولت روحانی، برخی از وزیران همچون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از لزورم باز تعریف قانون فیلترینگ و رفع فیلتر برخی شبکه‌های اجتماعی گفته‌اند.

این در حالیست که برخی نهادها از جمله قوه قضاییه و قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران از لزوم برخود با کاربران شبکه‌های اجتماعی دفاع می‌کنند.

XS
SM
MD
LG