لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

بررسی طرح پیشنهادی جان کری «برای آتش‌بس دومرحله‌ای»


بحران جنگی میان اسرائیل و شبه نظامیان فلسطینی در غزه روز جمعه، سوم مرداد، در حالی هجدهمین روز خود را پشت سر می‌گذارد که روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز از یک طرح دو مرحله‌ای برای برقراری آتش‌بس خبر داده است.

به نوشته نیویورک تایمز، طرح یاد شده از سوی جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدارهای روزهای گذشته او با سران اسرائیل، تشکیلات فلسطینی و رهبران مصر، در بیت‌المقدس، رام‌الله و قاهره موضوع رایزنی بوده است.

مرحله نخست این طرح، آتش‌بس موقت از یک‌شنبه، پنجم مرداد، را برای یک هفته پیشنهاد کرده است.

اما هنوز معلوم نیست که اجرای مرحله نخست از این آتش‌بس پیشنهادی، به مفهوم عقب‌نشینی نیروهای زمینی ارتش اسرائیل از بخش‌های شمالی، شرقی و جنوبی غزه باشد.

اسرائیل ده روز پیش طرح مصر برای آتش‌بس را پذیرفت، اما حماس آن را رد کرد. دو روز پس از آن، پیاده‌نظام ارتش اسرائیل در عملیاتی با عنوان «صخره استوار» وارد کارزار شد تا حملات سنگین هوایی علیه «هدف‌های ترور» درغزه را تقویت کند.

در همین حال رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که دولت بنیامین نتانیاهو روز جمعه، سوم مرداد، تشکیل جلسه داده تا طرح جدید آمریکا را بررسی کند.

در همین حال وب‌سایت خبری روزنامه یدیعوت آخرونوت نوشته است، اکثر وزیران ارشد که رهبران احزاب هم‌پیمان با دولت نتانیاهو هستند، با این پیشنهاد آمریکا مخالف هستند.

ولی رهبران احزاب موتلفه با دولت اسرائیل ده روز پیش نیز با وجود مخالفت با آتش‌بس پیشنهاد شده از سوی مصر، با نتانیاهو که موافق این آتش‌بس بود، کنار آمدند.

همزمان خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس، پنج‌شنبه شب در مصاحبه با شبکه جهانی بی‌بی‌سی گفت، آتش‌بس می‌تواند قابل قبول باشد اما باید تضمین های بیشتری در خصوص ملزم کردن اسرائیل به اجرای مطالبات فلسطینیان دریافت کرد.

آقای مشعل بیش از هر چیز بر لزوم رفع کامل حصر غزه تاکید دارد؛ اما رسانه‌های اسرائیل خبر داده‌اند که دولت این کشور شرط دیگر حماس در مورد آزاد کردن بخشی از زندانیان امنیتی فلسطینی را رد کرده است.

حماس اصرار دارد زندانیانی که سه سال پیش در معامله این سازمان با اسرائیل بر سر گیلعاد شلیط، نظامی اسیر اسرائیلی، آزاد شده، اما اسرائیل آنها را ماه گذشته پس از ربوده شدن و قتل سه نوجوان یهودی اسرائیلی دوباره دستگیر کرد، باید آزاد شوند.

همزمان تظاهرات بزرگ فلسطینی‌های کرانه باختری در حمایت از مردم غزه که از پنج‌شنبه شب آغاز شده، در روز جمعه با عنوان «روز خشم» ادامه یافته است.

در برخوردهای خشونت‌بار در این تظاهرات، دو فلسطینی کشته شدند. مناطق «بلعین»، «نعلین» و «نبی صالح» و پست‌های بازرسی اطراف رام‌الله و همچنین ده‌ها نقطه عرب‌نشین در شرق و شمال بیت‌المقدس شاهد درگیری‌های وسیع فلسطینی‌ها با نیروهای اسرائیلی بوده‌اند.

تظاهرات پس از آن تشدید شد که حمله به مدرسه وابسته به سازمان ملل متحد در «بیت حانون» در شمال غزه، پانزده کشته و بیش از دویست زخمی از میان فلسطینی‌های پناه گرفته در این مدرسه، بر جای گذاشت.

رادیو اسرائیل اعلام کرده است که نظامیان این کشور احتمال آتشباری «اشتباهی» از یک تانک به این مدرسه را مورد تحقیق قرار داده‌اند.

فاجعه مدرسه زمانی رخ داد که میان شبه نظامیان و پیاده‌نظام اسرائیلی درگیری‌های سختی در جریان بود.

سازمان ملل می‌گوید در دو مدرسه وابسته به این سازمان در غزه در روزهای گذشته راکت‌هایی کشف شده که شبه نظامیان برای شلیک به اسرائیل آماده کرده بودند، اما در مدرسه «بیت حانون» راکتی مشاهده نشده بود.

در حالی که حدود یکصد و پنجاه هزار فلسطینی در مدارس و موسسات زیر پوشش سازمان ملل در غزه پناه گرفته‌اند، انتقادهای شدید جامعه جهانی از اسرائیل به خاطر رخداد پنج‌شنبه ادامه دارد.

در طرف فلسطینی، شمار کشته‌ها تا ظهر جمعه به ۸۲۰ تن و تعداد زخمی‌ها به بیشتر از ۵۳۰۰ تن افزایش یافت.

موج سنگینی از حملات راکتی نیز ظهر جمعه، سوم مرداد، بسیاری از شهرهای اسرائیلی، ازجمله مرکز این کشور را هدف قرار داد. تل آویو، هشارون و اشکلون از شهرهایی بود که هدف قرار گرفت، اما آسیب جانی در پی نداشت ولی در شهر ساحلی اشکلون خسارت به بار آورد.

«یگان‌های عزالدین القسام»، شاخه نظامی حماس، مسئولیت شلیک راکت میان‌برد به تل آویو را در این روز برعهده گرفت.

شمار کشته‌های اسرائیل همچنان ۳۲ نظامی و دو غیرنظامی باقی مانده و یک کارگر تایلندی نیز سه‌شنبه گذشته در اصابت راکت به یک مزرعه اسرائیلی در نزدیکی غزه کشته شد.

XS
SM
MD
LG