لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

«بیش از ۱۰۰» فلسطینی در حملات روز چهارشنبه در غزه کشته شدند


حملات در روز چهارشنبه
حملات در روز چهارشنبه

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حملات روز چهارشنبه، ۸ مرداد، اسرائیل به باریکه غزه، از جمله به یک مدرسه-پناهگاه سازمان ملل و یک بازار، بیش از ۱۰۰ فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند. دبیر کل سازمان ملل نیز حمله به پناهگاه آن سازمان را محکوم کرده و «غیر قابل توجیه» نامیده است.

مقام‌های پزشکی در منطقه گفته‌اند که دست‌کم ۱۱۱ نفر در حملات روز چهارشنبه کشته و حداقل ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند. با این حساب هشتم مرداد یکی از خونین‌ترین روزهای درگیری‌های این سه هفته به شمار می‌رود.

در این میان دست‌کم ۱۷ نفر در حمله به بازاری در شجاعیه و ۱۶ نفر نیز در حمله به مدرسه-پناهگاهی در جبالیه جان خود را از دست داده‌اند.

این موضوع محکومیت‌هایی را هم از سوی سازمان ملل متحد و نیز از سوی ایالات متحده همراه داشته است.

۲۳ روز نبرد و حملات به غزه تا کنون بیش از ۱۳۶۰ کشته برجای گذاشته است.

حماس نیز گفته است ده‌ها موشک به سوی اسرائیل پرتاب کرده است. ارتش اسرائیل گفته است ۳ سرباز دیگر خود را در غزه از دست داده است که به این ترتیب شمار سربازان کشته‌شده به ۵۶ نفر می‌رسد.

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که از جمعیت یک میلیون و هشتصد هزار نفری غزه، چهارصد هزار نفر خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و «فاجعه‌ای در ابعاد چشمگیر رقم خورده است».

واکنش‌ها

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، که در کوستا‌ریکا به سر می‌برد در میان خبرنگاران با اشاره به حمله اسرائیل به مدرسه-پناهگاه ملل متحد در جبالیه، آن را «غیرقابل توجیه» نامیده و خواستار پاسخگویی و عدالت در این مورد شده است.

ایالات متحده نیز این حمله را محکوم کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، در نامه‌ای به بان گی‌مون بار دیگر درخواست کرده است تا سازمان ملل تمام اقدامات لازم را برای ایجاد «حمایت بین‌المللی از مردم فلسطین» انجام دهد.

او در نامه‌اش که نسخه‌ای از آن به خبرگزاری فرانسه ارسال شده، اسرائیل را به انجام «جنایات جنگی» و ایجاد «کارزار وحشت کشتار جمعی» متهم کرده است.

طی روزهای گذشته مقام‌های اسرائیلی بارها حماس را متهم کردند که از آتش‌بس دوری می‌کند.

حماس می‌گوید آتش‌بس پایدار در صورت رفع حصر چند ساله غزه که وضعیت اقتصادی دشواری در آن منطقه ایجاد کرده، شدنی است.

سازمان عفو بین‌الملل از واشینگتن خواسته است تا انتقال سلاح به اسرائیل را متوقف کند.

این دومین بار طی روزهای گذشته است که مدرسه-پناهگاه ملل متحد در غزه هدف حمله قرار می‌گیرد.

اسرائیل پیشتر حماس را متهم کرده بود که در مدارس، مهمات ذخیره می‌کند و اکنون نیز می‌گوید بررسی‌های مقدماتی ارتش آن نشان می‌دهد که سربازان قصد پاسخگویی به آتش‌باری از ساختمان کنار مدرسه را داشته‌اند.

مسئول ارشد اداره امدادرسانی ملل متحد به فلسطینی‌ها می‌گوید با «قوی‌ترین کلمات ممکن، این نقض جدی قوانین بین‌المللی از سوی نیروهای اسرائیلی را محکوم می‌کند».

او در توئیتر خود گفته است واژه برای نشان دادن خشمش ندارد.

این مسئول عالی‌رتبه سازمان ملل در منطقه در عین حال گفته است «۱۷ بار» به ارتش اسرائیل در مورد محل این مدرسه پیام فرستاده شده بود.

در دیگر سو، نخست‌وزیر کانادا حماس را مسئول قربانی شدن غیرنظامیان نامیده است.

در عین حال برخی کشورهای آمریکای لاتین در اعتراض به اسرائیل سفرای خود را از تل‌آویو فراخوانده‌اند.

XS
SM
MD
LG