لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

معاون حسن روحانی: دولت با تفکیک جنسیتی در محیط کار مخالف است


شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ایران
شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ایران

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ایران می‌گوید که دولت حسن روحانی با طرح تفکیک جنسیتی در محیط‌های کار مخالف است.

در همین حال، رییس قوه قضاییه ایران با تقدیر از اقدام شهردار تهران در اجرای طرح تفکیک جنسیتی گفت که باید پای ارزش‌های دینی ایستاد و از اتهام ارتجاع و عقب‌ماندگی نترسید.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه ۱۵ مرداد سخنان شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری ایران را بازتاب داد که در انتقاد از اقدام شهرداری تهران گفته است: «طرح تفکیک جنسیتی مورد تایید معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیست و دولت یازدهم نیز با آن مخالف است».

به گفته وی، «اگرچه برخی دستگاه‌ها و ارگان‌ها اقدام به تفکیک جنسیتی پرسنل زن و مرد خود کرده‌اند، اما این طرح به صورت سلیقه‌ای اجرا شده و مورد تایید دولت نیست».

پیش از این وزیر دادگستری ایران در سخنانی متفاوت گفته بود که «جداسازی زنان و مردان در محیط کار باعث بالارفتن بهره‌وری می‌شود»، اظهاراتی که به حمایت دولت از اقدام شهرداری تهران در تفکیک جنسیتی تعبیر شده بود.

با این حال وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی تصمیم شهردار تهران، محمدباقر قالیباف، برای جداسازی محل کار زنان و مردان را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی دانست و خواستار لغو این دستورالعمل شد.

آقای قالیباف که از چهره‌های محافظه‌کار سیاست ایران محسوب می‌شود می‌گوید «غیرت دینی» ایجاب می‌کند از معاشرت زنان و مردان در محیط‌های کاری جلوگیری شود تا بدیت ترتیب کانون خانواده لطمه نبیند.

این تصمیم و اقدام شهردار تهران با تحسین صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه ایران مواجه شده است.

آملی لاریجانی روز چهارشنبه در جمع مسئولان عالی قوه قضاییه گفت: «وقتی دل را در گروی یک دین گذاشته‌ایم باید پای ارزش‌های آن بایستیم و کاری نداشته باشیم که دیگران چه برداشتی از کار ما می‌کنند و همچنین نباید بترسیم که گاهی کسانی به ما اتهام ارتجاع و عقب‌ماندگی بزنند».

وی سپس با اشاره به اجرای طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری اظهار داشت: «این اقدام، فارغ از گرایش‌های سیاسی،کاری تحسین برانگیز است زیرا جلوگیری از اختلاط زن و مرد در محیط کار به‌دلیل پیامدهایش اهمیت دارد و یک ارزش تلقی می‌شود».

به گفته آقای لاریجانی،«نصوص دینی مسلمانان به‌ صراحت اختلاط غیرضروری زن و مرد را نهی کرده است و حال باید پرسید که چرا برخی خجالت می‌کشند از ارزش‌های مبتنی بر نصوص دینی دفاع کنند».

پیش از این نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران و فرمانده سپاه تهران نیز از اقدام شهرداری تهران حمایت کرده بودند.

XS
SM
MD
LG