لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۲

حماس می‌گوید آتش‌بس غزه را تمدید نمی‌کند


شبه‌نظامیان «القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی
شبه‌نظامیان «القدس»، شاخه نظامی جهاد اسلامی

سخنگوی گروه حماس ۱۷ مرداد به خبرگزاری فرانسه گفته است همه گروه‌های فلسطینی در غزه از جمله حماس، به دلیل موافقت نکردن اسرائیل با شرایط آنها تصمیم به تمدید نکردن مهلت آتش‌بس گرفته‌اند، اما مذاکرات در قاهره همچنان ادامه دارد.

ارتش اسرائیل نیز از پرتاب یک موشک‌هایی پس از پایان مهلت رسمی آتش‌بس ۷۲ ساعته خبر داده است. اسرائیل پیش از پایان مهلت نیز از پرتاب موشک از غزه خبر داده بود که تلفاتی بر جای نگذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دو مقام ارشد حماس پیشتر نیز گفته‌ بودند آنها حاضر به تمدید آتش‌بس ۷۲ ساعته در غزه که در صبح این روز به پایان رسید، نیستند، چراکه اسرائیل خواسته‌های آنها را رد کرده است.

به گزارش این خبرگزاری یکی از رهبران «جهاد اسلامی» دیگر گروه صاحب تشکیلات شبه‌نظامی که در مذاکرات آتش‌بس در قاهره حاضر بود نیز، تائید کرده است که آنها تصمیم گرفته‌اند آتش‌بس را تمدید نکنند.

یک مقام ارشد حماس پس از دیداری طولانی با مقام‌های مصری در قاهره گفته است «ما یک نظر داریم، تمدید آتش‌بس را رد می‌کنیم، این نظر نهایی است. اسرائیل هیچ پیشنهادی نداده است».

این مقام حماس افزوده است که اسرائیل با «رفع حصر غزه» موافقت نکرده است؛ آنچه از خواست‌های بنیادین گروه‌های حاکم بر آن باریکه برای آتش‌بس طولانی‌مدت بوده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز از قول یک مقام ارشد حماس که نامش را فاش نکرده خبر مشابهی را منتشر کرده است. به گفته این مقام، مصر از طرف اسرائیل به آنها گفته است تل‌آویو با شرط رفع حصر مرزها موافقت نکرده است.

اسرائیل پیشتر گفته بود حاضر است آتش‌بس را تمدید کند.

گفت‌وگوهای فشرده در قاهره برای تمدید آتش‌بس ادامه داشته است؛ با این همه روز پنج‌شنبه مشیر المصری، یکی از رهبران حماس، در یک سخنرانی گفته بود «جنگ هنوز به پایان نرسیده است» و اسرائیل باید شروط حماس را بپذیرد.

علاوه بر شروط حماس که رفع حصر چند ساله غزه از مهم‌ترین آنها بود، اسرائیل نیز خواستار خلع سلاح کامل شبه‌نظامیان در آن باریکه است.

آقای مصری اما در سخنرانی خود گفته بود آنها بر سر سلاح‌های خود هرگز مذاکره نکرده و نخواهد کرد.

حملات اسرائیل به غزه طی یک ماه گذشته به کشته شدن نزدیک به هزار و ۹۰۰ فلسطینی انجامیده است. غیر نظامیان اکثر کشته‌شدگان را تشکیل می‌دهند و زنان و کودکان نیز بخش قابل توجهی از قربانیان هستند. این موضوع با واکنش‌ها و انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو است.

در طرف اسرائیل نیز ۶۷ نفر کشته شدند که اکثر آنها نظامی هستند.

آتش‌بس سه روزه در غزه، نخستین آتش‌بس طولانی‌تر از چند ساعت میان دو طرف بوده است.

XS
SM
MD
LG