لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۲۹

رييس جمهوری عراق حيدر العبادی را مأمور تشکيل کابينه کرد


فواد معصوم، رييس جمهوری عراق، روز دوشنبه يازدهم اوت از حيدر العبادی، معاون رييس مجلس اين کشور، خواست تا دولت آينده را تشکيل دهد.

حيدر العبادی از سوی ائتلاف ملی عراق، ائتلافی از گروه های شيعه در پارلمان عراق، برای پست نخست وزيری معرفی شده بود.

نوری المالکی روز دوشنبه با انتقاد از رييس جمهوری عراق گفته بود که از وی به دليل مامور نکردن بزرگترين ائتلاف گروه های شيعه برای تشکيل دولت به دادگاه فدرال اين کشور شکايت خواهد کرد.

پيشتر گفته می شد که ائتلاف قانون، به رهبری نوری المالکی ۹۰ کرسی را در پارلمان در اختيار دارد به همين دليل می بايست اين ائتلاف مامور تشکيل دولت می شد. اما به گزارش «العالم»، شبکه عربی زبان جمهوری اسلامی، هم اکنون ائتلاف ملی عراق ۱۲۷ کرسی را در پارلمان عراق در اختيار دارد.

براساس قانون اساسی عراق، رييس جمهوری می بايست تا روز دوشنبه بزرگترين فراکسيون پارلمان را مامور تشکيل دولت جديد می کرد.

اين در حالی است که پيشتر گزارش شده بود که دادگاه فدرال عراق «ائتلاف قانون» را به عنوان بزرگترين فراکسيون پارلمان عراق معرفی کرده است. ساعاتی بعد اين خبرتکذیب شد.

به دنبال تشديد اختلافات بين نوری المالکی و فواد معصوم مقام های آمريکايی اعلام کرده اند که از رييس جمهوری عراق حمايت می کنند.

برت مک‌گارک، يک مقام ارشد وزارت خارجه در امور «شرق نزديک» در حساب توئيتر خود از «حمايت کامل از فواد معصوم به عنوان ضامن قانونی اساسی و نخست‌وزيری که بتواند توافقی ملی را سامان دهد» نوشته است.

در همين حال جان کری، وزير امور خارجه آمريکا،‌ روز دوشنبه ضمن اعلام حمايت از رييس‌جمهوری عراق، به نوری المالکی، نخست‌وزير عراق، هشدار داد تا به گفته او،‌ دست از «تحريک» بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،‌ آقای کری گفته است: آمريکا به طور تمام و کمال از فؤاد معصوم، رئيس‌جمهوری عراق، که مسئوليت پاسداری از قانون اساسی را برعهده دارد حمايت می‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا تصریح کرده است: «اعتقاد داريم روند تشکيل دولت برای حفظ ثبات و آرامش عراق اهميت دارد و اميدواريم که آقای المالکی آب را گل آلود نکند.»

اختلافات سیاسی در عراق به دنبال پیش روی و تصرف بخشی هایی از عراق توسط پیکارجویان گروه «دولت اسلامی» تشدید شده است و سیاستمداران کرد و سنی خواهان کناره گیری نوری المالکی بودند.

حیدر العبادی از اعضای گروه حزب دعوه اسلامیه عراق و سخنگوی این گروه است و پیش از سقوط صدام حسین در تبعید به سر می برد.

XS
SM
MD
LG