لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۱

بانک مرکزی: رشد اقتصادی در سال گذشته منفی ۱٫۹ درصد بود


بانک مرکزی ایران در تازه‌ترین گزارش خود درباره رشد اقتصادی کشور می‌گوید که رشد تولید ناخالص داخلی در سال گذشته منفی ۱٫۹ درصد بوده‌است.

بر اساس این گزارش، این رقم در سال ۹۱ نیز منفی ۶٫۸ درصد بوده‌است، به عبارتی اقتصاد ایران در عرض دو سال گذشته ۸٫۷ درصد کوچکتر شده‌است.

تولید ناخالص داخلی کشور در سال گذشته (بر اساس قیمت‌های ثابت سال ۱۳۸۳ پایه) کمی بیش از ۱۹۷ هزار و ۲۸۵ میلیارد تومان برآورد شده‌است.

برای محاسبه ارزش واقعی تولید ناخالص داخلی کشور، قیمت‌ها را نه بر اساس قیمت‌های جاری، بلکه بر اساس یک سال پایه در گذشته محاسبه می‌کنند تا اثرات تغییر قیمت‌ها، تورم و دیگر عوامل جانبی در محاسبه تولید واقعی از بین برود.

گزارش ۱۶ صفحه‌ای بانک مرکزی که سه‌شنبه ۲۱ مرداد ماه در سایت رسمی آن منتشر شده‌است، می‌گوید که در سال ۹۲ عمده علت کاهش تولید ناخالص ملی ناشی از کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های نفتی به میزان منفی ۸٫۹ درصد، گروه صنایع و معادن به میزان منفی ۲٫۹ درصد، خدمات موسسات پولی و مالی به میزان منفی ۱۲٫۷ درصد، بازرگانی، رستوران و هتلداری به میزان ۵ درصد و بخش ساختمان به میزان منفی ۳٫۱ درصد بوده‌است.

رشد تولید ناخالص ملی کشور بدون احتساب نفت در سال گذشته منفی ۱٫۱ درصد بوده‌است.
ارزش افزوده گروه نفت در سال گذشته حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان بوده‌است که علت آن کاهش تولید و صادرات نفت و میعانات گازی و گاز طبیعی عنوان شده‌است.

از طرفی بر اساس گزارش بانک مرکزی، ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال گذشته نسبت به قیمت‌های ثابت سال پایه ۸۳ کمی بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل آن رشدی ۴٫۷ درصدی را تجربه کرده‌است.

ارزش افزوده تولید محصولات زراعی ۲٫۳ درصد، محصولات باغی ۴ درصد و محصولات دامی ۴٫۱ درصد افزایش یافته‌است.

ارزش افزوده گروه خدمات که بیشترین سهم را در تولید ناخالص داخلی ایران دارد، حدود ۱٫۵ درصد کاهش یافته‌است.

با نگاهی به جزئیات آمار بانک مرکزی، در سه‌ماهه آخر سال گذشته وضعیت نسبت به ۹ ماه اول سال بهتر شده‌است.

برای نمونه رشد ارزش افزوده گروه نفت مثبت ۳٫۶ درصد شده‌است، یا ارزش افزوده گروه معدن بالای ۱۱ درصد، صنایع حدود یک درصد و ساختمان حدود ۲ درصد شده‌است، در حالی که این ارقام در ماه‌های پیش منفی بود.

صندوق بین‌المللی پول نیز در سایت رسمی خود درباره اقتصاد ایران می‌گوید که بعد از دو سال رشد منفی اقتصادی، انتظار می‌رود که در سال جاری تولید ناخالص داخلی ایران مثبت ۱٫۵ درصد و در سال آینده مثبت ۲٫۴ درصد باشد.

XS
SM
MD
LG