لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۷

تهدید دو وزیر به اعلام اسامی کارخانه‌های استفاده کننده از روغن پالم


در ادامه انتشار اخبار مربوط به استفاده از روغن پالم در فراورده‌های لبنی، دو وزیر دادگستری و بهداشت ایران از اعلام اسامی شرکت‌ها و کارخانجاتی خبر دادند که از این روغن در محصولات خود استفاده کرده‌اند.

به گزارش روز پنج‌شنبه، ۲۳ مرداد، خبرگزاری فارس، مصطفی پورمحمدی، وزير دادگستری، گفته که «موضوع روغن پالم را ابتدا مسئولان دولتی عنوان کردند» و افزوده است: «هر کسی که مشخص شود از اين روغن استفاده کرده معرفی می‌شود.»

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نيز گفته است که تخلف توليدکننده‌های لبنيات در ایران در استفاده از روغن پالم «بسيار بارز بوده، از بدترين نوع چربی صنعتی استفاده کرده‌اند و به همين دليل به زودی اسامی آنها اعلام می‌شود».

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای هاشمی گفته است که «وزارت بهداشت به هيچ کارخانه‌ لبنی مجوز استفاده از روغن پالم نداده»، اما افزوده که اين روغن «به دليل سودآوری بالا در لبنيات استفاده می‌شود».

خبرگزاری مهر هم به نقل از رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو، اعلام کرده است که «وجود روغن پالم در فرآورده‌های لبنی پرچرب به معنای متخلف بودن همه صنايع توليدی نيست».

آقای ديناروند گفته است که «اکثريت توليدکنندگان محصولات لبنی با رعايت موازين بهداشتی کارشان را درست انجام می‌دهند اما عده‌ای نيز تخلف کرده‌اند که با آنان برخورد می‌شود».

در همین حال نيره پيروزبخت، رئيس سازمان ملی استاندارد ایران، از پلمپ پنج کارخانه متخلف توليد لبنيات که از روغن پالم استفاده می‌کردند خبر داده و از مردم خواسته است که «نگران نباشند».

او به خبرگزاری مهر گفت که «روغن‌های موجود توسط سازمان استاندارد و وزارت بهداشت جمع‌آوری شده» و سازمان استاندارد ایران «با متخلفان برخورد می‌کند».

اين در حالی است که فارس به نقل از رئيس سازمان غذا و دارو، از افزايش تعداد محصولاتی که در آنها از روغن پالم استفاده شده به «۳۰ محصول» خبر داده است.

آقای ديناورند گفته که «اسامی شرکت‌های متخلف تا پايان هفته تکميل شده و هفته آينده به دستگاه قضايی ارسال می‌شود».

با وجود تمام اين سخنان، منصور شاکريان، مديرعامل کارخانه شير پگاه خوزستان، گفته است که «مشکل‌ساز و غيرمجاز بودن مصرف روغن پالم سند علمی نداشته و بايد با دلايل علمی مطرح شود».

به گزارش مهر، آقای شاکريان با انتقاد از وزير بهداشت به علت رسانه‌ای کردن خطرات روغن پالم گفته است: «روغن پالم هيولا نيست و در کل جهان مصرف می‌شود.»

XS
SM
MD
LG