لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۹

انتقاد نماینده مجلس از قیمت‌های پیشنهادی شرکت بوئینگ به ایران


بوئینگ ۷۰۷ ایران ایر
بوئینگ ۷۰۷ ایران ایر

عضو کمیسیون عمران مجلس ایران می‌گوید که قیمت پیشنهادی شرکت آمریکایی بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران سه برابر قیمتی است که ایران در حال حاضر با دور زدن تحریم‌ها می‌پردازد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، جلیل سرقلعه، نماینده مجلس، روز چهارشنبه، ۲۲ مردادماه، گفت که «علی‌رغم تحریم‌های کشورمان ظرفیت‌ها و استعدادهای زیادی در زمینه تعمیرات هواپیما در کشور ایجاد شده است».

اظهارات آقای سرقلعه درست سه هفته بعد از انتشار خبر توافق شرکت بوئینگ برای فروش قطعات هواپیما به ایران ایراد می‌شود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از اسناد و مدارک عمومی شرکت بوئینگ در اول مردادماه از عقد قرارداد کمپانی آمریکایی بوئینگ، برای اولین بار در ۳۵ سال گذشته، با هواپیمایی جمهوری اسلامی «برای تامین قطعات هواپیما» و خدمات مربوط به «ایمنی پرواز» خبر داد.

اکنون آقای سرقلعه می‌گوید که «در واقع اگرچه تفاهم‌نامه با بوئینگ هم‌چنان برقرار است، اما این تفاهم‌نامه سودی برای حمل و نقل هوایی ما ندارد و ما می‌توانیم قطعات مورد نیازمان را به یک‌سوم قیمت پیشنهادی آنها تامین کنیم».

به گفته وی، در حال حاضر ۲۵۰ فروند هواپیمای مسافری در ناوگان هوایی کشور وجود دارد که ۱۵۰ فروند آن فعال بوده و بقیه زمین‌گیر است.

واحد مرکزی خبر ایران نیز با پوشش گفته‌های این نماینده اصول‌گرای مجلس از قول وی نوشته است که «بوئینگ تصور کرده بود که تحریم‌ها ایران را صددرصد به زمین زده است و فکر می‌کرد بر همین اساس می‌تواند با قیمت‌های بالاتر قطعات هواپیما را به ایران بفروشد».

اظهارات جلیل سرقلعه درباره وجود «ظرفیت‌ها و استعدادهای زیاد در زمینه تعمیرات هواپیما درکشور» در حالی است که بر اساس آمارهای سازمان هوایی کشور از ابتدای انقلاب سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۰، ۷۱ سانحه هوایی برای هواپیماهای مسافربری ایران اتفاق افتاده که در نتیجه آنها ۱۸۱۷ نفر کشته شده‌اند.

در آخرین مورد، سقوط هواپیمای آنتونف (ایران ۱۴۰) در ۱۹ مردادماه گذشته منجر به مرگ دست‌کم ۳۹ نفر شد.

این هواپیما تاکنون فقط در ایران چهار سانحه آفریده است، تا این که بعد از آخرین سانحه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دستور توقف فعالیت پروازی هواپیماهای آنتونف ۱۴۰ را صادر کرد.

صدور دستور ممنوعیت پرواز برای این نوع هواپیما در حالی است که علاوه بر چهار هواپیمای سقوط کرده، احمد مجیدی، معاون وزیر حمل و نقل ایران، اعلام کرد که چهار هواپیمای ایران ۱۴۰ دیگر نیز قبلا به خاطر نبود قطعات یدکی زمین‌گیر شده‌اند.

در همین زمینه پل هایس، رئیس بخش تحلیل ایمنی موسسه آسکند اینترنشنال لندن، روز ۲۰ مردادماه به خبرگزاری بلومبرگ گفت که از سال ۲۰۰۰ تا پایان سال گذشته میلادی، ۳۱ فروند از این نوع هواپیماها، شامل آنهایی که در ایران مونتاژ شده، به بهره‌برداری رسیده، اما اکنون تنها ۱۶ فروند از آنها هم‌چنان در حال فعالیت است.

اولین سقوط هواپیمای آنتونف در سال ۲۰۰۲ درست در زمانی رخ داد که هیئتی اوکراینی- روسی، از جمله برخی از طراحان آنتونف، برای افتتاح خط تولید آن در ایران، با همین نوع هواپیما عازم اصفهان بودند. این سانحه باعث مرگ تمام سرنشین‌های هواپیما شد.

هنوز مقامات رسمی ایران یا شرکت بوئینگ درباره ادعای آقای سرقلعه درباره قیمت‌های پیشنهادی این کمپانی به ایران برای فروش قطعات اظهار نظر نکرده‌اند.

XS
SM
MD
LG